Foto iFokus

Foto

Etikett: makro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 297 ggr
Linnah
0

Första försöken med makro...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårt makroobjektiv kom idag - lycka! Så nu har vi köpt lite blommor och några prydnadspumpor att fota för att testa och lära oss. :)

Här kommer några av de första försöken som jag gjorde.

Linnah
0

Astrar…

Linnah
0

Fler astrar. De första bilderna togs dock med ISO 1600, vilket ju gör dem tämligen korniga.

Linnah
0

En till…

Linnah
0

Ytterligare en…

Linnah
0

En i ceris…

Linnah
0

Ett giftigt äpple.

Linnah
0

Tips? Kommentarer?

Får väl erkänna att makro inte var exakt som jag förväntat mig, men det är väldigt spännande. Dessutom väldigt lärorikt med så enormt kort skärpedjup.

bjorsa
0

Tycker ljuslågan blev fin å även kronbladen

Å skall man komma med ett tips så är de nog att fota mkt å allt för de e då man helt plötsligt får syn på något som blir spännande i makro å de e ju de som är så bra med digitalt att man kan ju fota så mkt .

mvh/bjorsa

Martin
0

Tycker det är väldigt fina bilder för att vara dina första makroförsök. Ser fram mot fler bilder vart det lider!

mvh Martin

Robert
0

Andvände du stativ, några utav bilderna ser oskarpa ut. Du skulle fundera lite hur ljuset faller. Har du ljus från sidan så får du fram konturer bättre, blommor kan man belysa på olika sätt. Snyggast tycker jag att pestiller får lite mer ljus.

Hälsningar

Robert

Linnah
0

Jag använde inte stativ den här gången, även om det kändes som att det hade varit bra. Men det var bara mer en testfotografering igår kväll med befintligt ljus (nästan motljus till och med, även om fönsterljuset nu inte var så hemskt starkt längre), varför stativ och bättre ljussättning får komma en annan dag. :)