Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 1506 ggr
Ayena
0

Bild på Jupiter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu så lyser planeten Jupiter på vår natthimmel. Den går upp i öster vid 23-tiden. Jag har ikväll försökt ta en bild men det fungerar inte. Jag orkar inte hålla kameran stilla den tid den behöver, så därför blir det en slags lysande orm istället för en vacker stjärna.

Jag har ställt in på "night scene". Finns där något annat tips - jag är alltså bara en vanlig kameraanvändare. Eller måste man ha stativ och specialobjekt?

Har några norrländska vänner som vill ha bildbevis på att Jupiter kan lysa så här starkt. De har ju ljusa nätter och ser inga stjärnor. Och jag bor i Skåne med normala nätter *ler*.

Är det kört eller finns där lösningar?

Med skämsblicken bifogar jag bilden

Sarah
0

Du måste ha ett stativ då du fotar i mörker ;)

Ayena
0

Jo, jag misstänkte det. Jag får försöka hitta på något jag kan ställa kameran på istället, envis som jag är. Ska ha en bild ju!

Inkanyezi
0

Lägg kameran på någonting riktad mot Jupiter och använd självutlösaren och night scene så ska det nog gå.

Martinaaa
0

Säger som #3, ställ kameran på något, exempelvis ett stativ eller ett bord och sen använder du en fjärrutlösare eller självutlösaren, så du kan trycka på knappen, så den tar kortet när du har slutat nudda kameran. 

Så slipper det bli några skakningar. När det är mörkt kan varenda liten grej som nuddar kameran ge oskärpa även fast den står på något stadigt. :)