Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 941 ggr
Strawberryjaam
0

Frostskada ?

Jag ska hjälpa min syster med ett projektarbete hon ska ha i skolan. Jag ska ta kort och undrar ifall kameran kan bli frostskadad, då jag ska fota i en ishall, på isen ?

Är det någon som vet, så snälla svara Oskyldig

Inkanyezi
0

Nej, kameran blir inte frostskadad, men om du har den hängande utanför kläderna större delen av tiden kan det med vissa kameror och batterier bli problem, typ att fokusen och zoomen går trögt och att strömmen inte räcker. De flesta kameror klarar temperaturen i en ishall utan problem. 

Ett annat problem är att man kan få imma på linsen om kameran är kall, och då blir bilderna inte bra, och man ser heller inte särskilt bra i sökaren… 

Så därför brukar man när det är kallt ha kameran innanför jackan och ta fram den när man ska ta bilden. Då är den lite varmare än omgivningen och det blir inte imma på den. 

Imman kommer så klart från utandningsluften i första hand, men om kameran är varm så kommer den inte att sätta sig på den.

Marija
0

Har fotat utan större problem i ishallar förut, lite imma får man stå ut med =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Niklas
0

Jag brukar ha kameran med mig i fjällen i tiotals minusgrader och det har aldrig varit några problem.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LindaKarlstrom
0

Jag har fotat ute i nästan -30, kameran behövde lite längre tid på sig att "tänka" men utöver det (och att jag frös om händerna ;-) ) var det inga problem!

Strawberryjaam
0

Okej, Tack då vet jag ! :)

werner
0

Det enda du ska tänka på är att kameran får inte byta miljö bilxtsnabbt från iskallt till hett för då kan batteri osv bli knas men det skulle bara ske om du hoppar ut från en ishall på 50- till saharas öknen skulle jag tro.

[PeterWem]
0

Kondens i kameran är väl aldrig nyttigt. Fuktdroppar som torkar inne i ett objektiv ger fula märken.

Inkanyezi
0

Och det kan vara värt att tänka på om man har kameran innanför jackan också, att man ska inte stoppa in den där om den har hunnit bli kall, för då får man garanterat kondens.

De fula märkena efter kondens är tecken på liv…

När vatten kondenseras brukar det hävta vid "kondensationskärnor", små partiklar, damm, smuts, bakterier etc, och om det är mögelsporer exempelvis, så bildas grogrund för tillväxt, och då får man fläckar. Det händer också inne i objektiven på linsytorna, där det är omöjligt att göra rent, så man ska i möjligaste mån undvika kondens.

Strawberryjaam
0

Du måste man alltså stoppa in den innan man går in ?

Men borde det inte hända något när man tar ut kameran från jackan ?

[PeterWem]
0

#9 Snabb förändring av temperatur leder till kondens.

Inkanyezi
0

Nej, när man tar ut kameran om man har den innanför jackan är den varmare än den omgivande luften. Då kommer ingen kondens att sätta sig på den. Det är när ett föremål är kallare än omgivningen som vatten kondenseras på det.

Alltså, när kameran är varm och tas ut i kall omgivning kommer linserna att hålla sig klara, och smörjmedlet i de mekaniska delarna smörjer bra.

Om kameran är mycket kall kan mekaniska delar som zoom och fokus bli tröga för att smörjmedlet blir som sirap. Om man stoppar in en kall kamera innanför kläderna kommer fukt som utsöndras från kroppen att sättas av som imma på kameran.

När kameran är kall och man håller den framför ansiktet kommer utandningsluften att sätta av imma på kameran; möjlig lösning är att hålla andan när man sätter kameran mot näsan.

RaggeNo1
0

Även om det blir imma så finns det ju spray du kan spraya på linsen som motverkar imma :)

Inkanyezi
0

#12 Dessvärre kan sådan sprej inte motverka kondensation, utan det som imskydd för glasögon gör är att smeta ut de små dropparna så att de inte minskar kontrasten utan ligger som en hinna över hela linsen.

Det handlar ju om en fysikalisk process när imma bildas; vattenånga i luften får en koncentration högre än daggpunkten för den temperatur som linsen har, och då avsätts vatten som kondenseras ur ångan. 

Jag skulle inte rekommendera att använda sprej på kameran; det är ju liksom att spruta på mer materia som man inte vill ha där… Den där sprejen innehåller det som brukar kallas vätmedel, och det är i princip detsamma som vanligt diskmedel.