Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 803 ggr
Kattapult
0

Blixtfrågor

Sitter och läser lite om studiofoto och blixtar.

Men det är några saker jag har hängt upp mig på.

"Blixtarna kan triggas med testknapp, med synkkabel eller som slav av en masterblixt. De har inbyggd slavcell."

Dendär meningen är obegriplig för mig som är helt grön på blixtar o studiofoto xD haha. Men vad menas egentligen?

Och hur gör man när man har två blixtar med bara ett uttag i kameran? Läste nånstans om någon IRsändare eller vad det nu va ;) Går det att utlösa blixtarna på något annat sätt än med sändare?

Tacksam för svar :)

Inkanyezi
0

Jo, det är då man har den där slavtändaren. Man låter helt enkelt den första blixten tända alla dom andra.

Slav betyder att blixten har elektronik som får den att tända när en annan blixt tänds.

Om du till exempel har en kamera med inbyggd blixt kan du använda den för att tända studioblixtarna. Många studioblixtar har en inbyggd slavtändare, så att de tänder automatiskt när en annan blixt brinner av.

Eftersom studioblixtarna i regel är mycket starkare än kamerans inbyggda blixt, kommer den inte att inverka mycket på exponeringen. Om det dessutom går att ställa ner styrkan så kan man göra det för att blixten på kameran inte ska ge så mycket tillskottsljus. Ett annat sätt att dämpa kamerans blist är att tejpa för ett papper helt eller delvis. Blixten räcker ändå till för att tända slavblixtarna men inverkar inte mycket på exponeringen.

pellepiano
0

Vill man köra utan kamerans egna blixt kan man skaffa en billig IR-sändare som fästs i kamerans blixtsko ( ca 300:- ). Den triggar sedan  dina blixtar med ljus som inte kommer med i bilden. IR sändare fungerar utmärkt inomhus.

Man kan oxå använda radiosändare. De har fördelen att kunna användas i starkt solljus om man nu skulle vilja det.

Kattapult
0

Aha :)

Nu fattar jag :)

tack så mycket

Inkanyezi
0

Och den där radiosändarens mottagare behöver ju bara kopplas till en av blixtarna, för dom andra tänder ju när den första brinner av.

pellepiano
0

Ja så brukar jag göra när jag ibland behöver en kamerablixt ( utan sync ingång eller slavfunktion ) ihop med studioblixtarna, som triggas av ljuset från den lilla kamerablixten.

Kattapult
0

Men annars kan man väl koppla in en blixt i uttaget på kameran och utlösa blixten på avtryckarknappen? Borde inte den andra blixten utlösas av den andra blixen då?

Inkanyezi
0

Jodå, det går jättebra att göra så. Går en blixt så går alla när dom har slav. Men det är ju trevligt att slippa sladdar också, och när man har en kamera med inbyggd blixt så är det enklaste sättet att tända alla. Man får bara se till att blixten på kameran inte inverkar för mycket på exponeringen när man gör så, och det är därför man tar till knep som att dämpa den.

Kattapult
0

#7 Okej  :) Börjar fatta detta lite nu.

Kattapult
0

Vad skulle ni satsa på att köpa? Ett dyrare men kändare märke: Elinchrom D-lite 2 To Go Set (200ws) ca: 6000kr

Eller ett billigare: Detta, eller detta.

Är det viktigt med fläktkylning?

pellepiano
0

Jag använder bla Lite-setet  från Kaffebrus, har t o m två såna set för jag gillade dem så mycket. Tycker de är oerhört prisvärda. Behöver man starkare saker senare blir de från kaffebrus utmärkta som effektblixtar ( hårljus, bakgrundsljus mm ).

Inkanyezi
0

Elinchrom och Broncolor är rena proffsgrejer, och de har varit kända för god kvalitet genom åtskilliga decennier. Om man känner att man behöver den blixtstyrka och service de erbjuder, kanske främst för proffs, så kan de vara ett vettigt val.

Annars kan det vara ett strategiskt val även för proffs att ha billigare grejer. Man kan ju ha ett par i reserv till samma kostnad som de dyrare. Det är ju ändå resultatet som räknas, och det blir likadant oavsett märke. Om man väljer att ha fler blixtar kan man ju alltid ta till en annan om en skulle paja, men om man har bara en, även om den är mycket bra, så blir man ju rätt ställd den dag den inte funkar. Det finns billiga blixtar upp till ungefär 300 Ws och det räcker ganska långt.

Så jag tycker definitivt att man i första hand bör välja de billigare. Då har man råd med fler och har större möjligheter till ljussättning.

Kattapult
0

Tack så mycket för svar :) Men hur är det med fläktkylningen? Det finns inte på Lite-setet va?

pellepiano
0

Verkar inte behövas på Lite-setet. Är ju relativt låg effekt.

Ger ca f8 ISO 100 med två blixtar genom transparent paraply på 2 meter från modell.

Inkanyezi
0

Fläktkylning behövs bara om man tar väldigt många bilder i rask följd och om aggregatet laddar fort; exempelvis en Broncolor som jag hade för ett trettiotal år sedan laddade om 3x400 Ws på knappt en sekund, och den behövde kylning. Blixtar upp till ungefär 300 Ws klarar sig bra utan fläkt om man inte tar många bilder i rask följd, för då kan det bli lite varmt.

Kattapult
0

Okej :) tack.

Bakgrunder då? Klarar man sig med ett lakan eller ska man satsa på att köpa en såndär pappersrulle?

:)

Inkanyezi
0

Beror lite på. Lakan brukar inte bli särskilt bra eftersom de har varit manglade och vikta. Vecken är ganska störande. Om man kan hitta en gammal presenning kan det funka bättre. Lakan är däremot jättebra som reflektorer för att ge mjukt fyllnadsljus. Helskrynkligt ser ofta bättre ut än skarpa raka veck. 

Om man vill ha tyg till bakgrund är det bra om man hittar något mjukt som inte får tydliga veck. På Jysk kan man ibland hitta tyg med bra bredd relativt billigt. Olika sammetsvarianter funkar fint. Man fäster det på en rundstav eller en bit läkt som man hänger ungefär som en höjdhoppningsribba.