Var lägga skärpan?
Jag tycker att det är svårt att veta var skärpan ska vara när jag fotograferar. Vad finns det för riktlinjer att luta sig mot?
Ögon när det gäller människor och djur? Vad gäller för landskap? Det går inte alltid att få skärpa hela vägen. Titta på bifogad bild. Var borde jag ha lagt skärpan där?
Hur resonerar ni?
Vänliga hälsningar
Niklas

Hyper focal distance, jag tycker att i ditt fall hade du kunnat sett till att du har fått en skarp bild hela vägen från början till slut.
Hälsningar
Robert
Med stativ hade det gått. Kunde jag ha gjort det på frihand också?
Vänliga hälsningar
Niklas
Vads innebär hyper focal distance?
mvh Martin

Går det inte ställa in att ha en "oändlig" fokus? Det gör det på kompakt-kameror. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Hyperfokaldistans: http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html
Att ställa skärpan på oändligt är inte optimalt eftersom skärpedjupet ligger ungefär 1/3 framför och 2/3 bakom fokuseringspunkten.
Jag använder nästan alltid hyperfokal när jag plåtar gatufoto. Allt är inställt och det är bara att sikta och skjuta. Snabbaste autofokusen. 

Tack för inputen, alla!
Hälsningar
Robert
Lånar denna tråden då det är en bra rubrik. Provade en ny vinkel och mindre bark på de här trädlevande svamparna än vad jag gjorde häromdagen (fick även med en liten snyltgäst). Men hur/var lägger man skärpan på denna bilden? Tycker det är svårt att hitta ett bra ställe och svårt att få bilden skarp. Bilden är beskuren, för att bli av med lite bark/bakgrund.
mvh Martin
#9 den borde vara på den hoppande sälen.
#8: Jag skulle vilja ha hela svampen skarp och bakgrunden suddig som den är.
#9: Jag håller med Johanna. Du kanske ska ha kortare slutartid på såna bilder. Dropparna kunde bli fina om de var helt skarpa.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag begriper inte riktigt det här med "hyperfocal distance". Jag trodde att det längsta skärpedjupet uppnåddes på objektivets mest avlägsna skärpeinställning men det är ju inte alltid så praktiskt att fotografera så.
Vänliga hälsningar
Niklas

#12, då är det risk att det du har i förgrunden inte blir skarpt.
Hälsningar
Robert