Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 527 ggr
Mari
0

info. på cdskiva?

Ska sälja min första cdskiva med bilder till en kund och funderar på att skicka med något slags "regelhäfte" om vad man får och inte får göra med bilderna så inga missförstånd uppstår.

Är det dumt att göra det? Låter det för hotfullt? Borde det så något mer/annat?

Såhär har jag tänkt skriva:

Hej!
Detta dokument förtydligar vad du får och inte får göra med bilderna du just köpt.

Detta får du göra:
* Använda bilderna i privat bruk
* Göra förstoringar
* Ge bort förstoringar till vänner och bekanta

Detta får du inte göra utan mitt tillstånd:
* Använda bilderna kommersiellt
* Publicera bilderna på hemsidor eller i tidskrifter
* Använda bilderna i någon fototävling

Kommer vi överrens om att bilderna får användas i något av dessa syften så MÅSTE fotografens

namn stå med i anknytning till bilden, helst på bilden, annars så nära som möjligt. Gärna också en länk till min hemsida, men det är inte något måste.

Exempel: Fotograf: Mari Ekengren, www.mariekengren.se

Efterföljs inte detta och bilderna säljs/publiseras utan mitt namn så tillkommer en

straffavgift som i dagsläget ligger på 2000.-/bild.

Med Vänliga Hälsningar
Mari Ekengren
www.mariekengren.se

Maråker den 2008-08-27

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Inkanyezi
0

Jag tycker att du kan skriva ungefär så, men det går att stryka "straff", det räcker med avgift. (och stava rätt på publiceras)

Det låter nog mindre hotfullt med avgift i stället för straffavgift.

Mari
0

#1 tack tack. Såg inte stavfelet så det ska ändras :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LindaKarlstrom
0

jag är oxå lite nyfiken på det här, någon som tror att folk kan ta illa upp om man bifogar något sånt här på en cd-skiva med foton?

Mari
0

#3 Det undrar jag också, bollade med en kompis om detta och han tyckte att man inte litade på kunden om man skickade med något såndär..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mymlanbus
0

Jag har aldrig det när jag lämnar iväg foton på en cd-skiva, men däremot är formatet bara det som de har beställt och inget mer.

Är det 20x30 så är det 20x30 eller vad det nu kan vara. Jag lämnar aldrig iväg originalen.

Det är kanske olika hur man gör, men så gör jag och det fungerar bra. Inget strul ännu i alla fall :)

/Malin

Mari
0

Jag lämnar ut orginalstorleken :/ Därför jag vill ha med nån information så de vet vad de får göra med dem.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se