Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 473 ggr
LXMBRG
0

Problem med inställningarna.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå där.

Nyinköpt kamera, eller snarare bytt och lagt lite i mellan, och jag innehar nu en Powershot S3.

Men jag blir galen på inställningarna. Annars, och tidigare, har jag aldrig haft problem, men nu så. Det är fokus. Det blir så himla oskarpt. Även när jag har på "auto"

Titta på bilden, så blir alla bilder. T.ex om jag tar kort på en tidning från nära håll syns det knappt vad det står.

Jag vet inte hur jag ska fixa det här. Känner mig jättedum verkligen :) Jag har försökt och försökt, men inget händer eller blir bättre…

LXMBRG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och….

LXMBRG
0

De där bilderna är bara exempelbilder för att visa vad jag menar - inga försök till riktiga bilder. Vill bara understryka det ;)

LXMBRG
0

Om jag kollar på bild nummer två nu ser jag att det är mycket ljusar i överkanten av bilden, skärpan och fokus verkar ligga där?

Arleklint
0

Kolla att du inte försöker lägga skärpan innanför objektivets närgräns. Kolla att du verkligen använder den fokuseringspunkt som du tror att du använder.

Martin
0

Grattis till en bra kamera, för det är en bra kamera. Jag har en likadan och är väldigt nöjd med den.

Kanske en dum fråga (vet inte hur van du är vid kameror), men du vet att du trycker ner avtryckaren halvvägs så ställs skärpan så att säga, därefter trycker du ner resterande bit också för att ta bilden?

Har du använt blixt? Ser ut att vara mörk miljö. Och som du säger, på bild 2 har du nog lyckats få skärpan strax ovan boken.

Om du bytt till dig kameran, hade den förra ägaren problem med den, är den mycket använd eller är den ny? Om han inte haft problem med den så lär det inte vara fel på den i alla fall, så att man kan utesluta den tekniska biten.

mvh Martin

Niklas
0

Har du kollat hur den är inställd att mäta avstånd?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LXMBRG
0

#5, Nej, men jag är rätt van vid kameror. Har inte haft det här problemet tidigare. Och att trycka halvvägs för att ställa skärpan, det hjälper inte alls :S

Det är faktiskt inte så värst mörkt. Inomhusmiljö, lampor i taket :)

Vet du hur jag ställer in så att fokus och skärpa inte hamnar över boken, som i exemplet? För jag menar.. det var ju inte så att jag riktade den dit.

Den är för övrigt helt ny. Oanvänd.

#6, det kan jag inte påstå att jag har. Eller jag har nog inte riktigt hittat vilken inställning det är än.

Alltid är det problem..

Martin
0

#7 Är inte så bra på den typen av felsökning, så jag vet inte riktigt vad jag skall tipsa om. Men det finns ju en m-jlighet att välja var i en 9-zoners fokusen skall ligga… det behöver ju alltså inte vara centralt så att säga. Kanske den som spökar?

mvh Martin

LXMBRG
0

Så kanske det är. Du vet inte vilken inställning det är?

Martin
0

Läst lite om den nu i manualen. Borde inte vara den då den återgår till mitten när man stänger av kameran. Men håll nere "SET" på baksidan av kameran tills fokusramen blir grön. Därefter kan du flytta runt den med hjälp av "ratten". Men som sagt, står att den återgår till normalläge när man stänger av kameran. (s 63 i manualen).

mvh Martin

Mandrakonian
0

LXMBRG Den första bilden sitter du alldeles för nära ingen blixt eller starkare ljus och taskig zoomning på den andra är rätt klar var du har fokusen, längs när på golvet. Du kan ställa in sökaren när du ska ta och fota bilder, ta och gå igenom manualen för att det är ganska enkelt att lära sig det. Sen tänk på att det är en snabb zoom på kameran så det gäller att zooma sakta !

LXMBRG
0

Jag har dessvärre ingen svensk manual - det är där problemet sitter, delvis ;)

Mandrakonian
0
LXMBRG
0

#13 - Underbart, tack! :)

Mandrakonian
0

# Det var så lite så, vet hur det är att ha en sak och inte kunna använda det Cool