Fotostudio
Jag kanske ska få bygga upp en fotostudio i ett förråd, elr ja den är ett helt perfekt rum för fotografering. Vad behöver jag? Nåt att tänka på?
Ska fota människor och djur, men mest människor ^^

Du behöver studioblixtar, paraplyer/softbox. Nåt att trigga blixtarna med och en bakgrund.
Studioblixtpaket finns från 1995:- hos www.kaffebrus.com . Där finns oxå IR-sändare att styra blixtarna med ( ca 300:- ). Pappersbakgrunder kostar ca 700:- ( 2,70 x 11 meter ).
Enklare information hur man ljussätter i studio finns tex på www.fotosidan.se
tackar :)

Något jag märkt då man har studioblixtar och kan få bilder ungefär som man faktiskt vill ha dem…så är det även nödvändigt med en bra kalibrerad bildskärm! Annars kommer du som jag uppleva att bilderna inte ser ut på internet eller hos andra, som de ser ut hos dej.
Så nu planerar jag ett datorköp med bra bildskärm *pust*…för min bärbaras skärm duger inte.
Okej tack alla, men det är ju itne säkert att jag ska bygga upp en men kanske :)
Man behöver inte köpa ny dator det räcker väl med att köpa en skärm och koppla till bärbara eller?
#3: Det gäller väl alla bilder egentligen? Färgerna blir fel även om man inte använder blixt och skärmen är felkalibrerad.
Vänliga hälsningar
Niklas

#5 Jo, det går det med. Men då har min dator bara vga-ingång för extra skärm…och då visar även en "bra" skärm inte så stor kvalitet som den skulle kunna…och då kunde man lika gärna ha en billigare skärm. Nu vill jag ha en ultrasharp och högupplöst skärm med bra kontrast…och då är det dvi-ingång som gäller. Man kan köpa till en dockningsstation för 1500kr också och få dvi-ingången via den…men då känns det lika bra att köpa nytt
dvi = digitalt
vga = analogt
#3 Så sant!
När man väl blivit kräsen, så är det inte roligt längre då man inte vet säkert hur bilderna igentligen är. Min sambo har en bra skärm…och är det en bild jag är osäker på…så måste jag gå till hans dator för att kolla att den är ok
för på min dator ser den ju helt ok ut
…men på hans ser man alla missar m.m. Absolut inte kul då man fotat åt någon annan och tror bilderna är bra…å så är de inte det.
Jag kapar denna tråd lite, känns onödigt att starta en ny.
Jag skulle jätte gärna vilja se Behind scenes bilder från studiofotgrafering. Några som har några att dela med sig av? Eller kan tipsa om sidor där det finns?

Prophotolife har bra tips om hur man kan bygga upp sin fotostudio…