Kamerabyte
Hoppas verkligen på er hjälp här inne!:)
Jag har en Canon EOS 400D, som jag inte riktigt trivs med. Jag har haft den ett år i december, men har liksom aldrig riktigt förstått mig på den haha ^^ Jag förstår vad slutare, bländare o allt det där är för något, men jag får inte ihop det riktigt. Jag har funderat på att köpa en Nikon D40 istället. Vad jag sett verkar den mkt mer nybörjarvänlig. Jag vet att jag "byter ner" mig, men eftersom jag ändå inte utnyttjar kameran jag har som man skulle kunna, så kanske det ändå är ett smart val, vad tycker ni?
Sedan undrar jag hur det blir med försäkring om man säljer kameran..? Det är 2 år kvar på den, det är ju synd om den bara går till spillo..
Jag har inte så jättestor koll på någon av dem så frågar av ren nyfikenhet; hur skulle D40:an vara mer "nybörjarvänlig" än din nuvarande 400D?
Försäkringen borde väl kunna tas över av den som köper kameran?
Jag tycker att Nikons D40 och Canons 400 är rätt likvärdiga vad det gäller finesser osv och håller nog inte med om att den ena skulle vara mer nybörjarvänlig än den andra. Det är väl kanske snarare vilka erfarenheter man har sedan tidigare som avgör sådant. Innan di köper en D40 tycker jag i så fall du skall försöka hitta en och låna den en dag, så att du vet vad du köper så att säga.
Försäkringen gäller ju 2 år för den kameran, så den går ju lämpligen vidare till köparen av din kamera så blir han/hon nog glad.
mvh Martin
#2, tack för svar :) Jag har sett många videorecensioner om D40, där de visat alla menyer osv, o den verkar iaf väldigt nybörjarvänlig. Frågetecken man kan trycka på om man behöver hjälp, den där figuren som visar hur det ser ut inne i kameran, hur mkt ljus den släpper in o så. För en nöt som mig så hjälper det nog iaf ;)
Jo, jag skulle helst av allt vilja låna en, men känner ingen som har någon :/ Jag vill verkligen inte sälja min kamera först, o sen inte bli nöjd med D40, det vore fruktansvärt!
Ok, så det går att passa försäkringen vidare? Bra, underlättar nog att sälja den då, isf :)

Jag har sett mer än en som har svårt att använda en systemkamera; dom är inte överdrivet nybörjarvänliga.
Mitt råd är att du skaffar någon fotolärobok, och att du lusläser bruksanvisningen och försöker förstå vad där står.
Sedan kan du börja med att försöka härma vad som lärs ut i läroboken och hitta kontrollerna i din kamera för det ena och det andra och att du provar dig fram och ser vad resultatet blir. Det finns nog inga genvägar; man måste öva, prova och våga.
Digitaltekniken har i alla fall en stor fördel om man jämför med att använda film och framkallningsslabb. Det kostar inget att knäppa några tusen rutor och prova sig fram. Man kan sudda bort allt som man har gjort om man vill och göra om.
Så behåll gärna din Canon, och byt den inte mot en annan lika komplicerad om du verkligen vill byta. Om det är fel kamera för dig kommer troligen alla systemkameror att vara lika fel. Då kanske du skulle trivas bättre med något enklare, men se det inte som "nybörjare-" eller instegsmodell. Det är helt enkelt olika saker som vänder sig till olika publik. Systemkamera är inte rätt för alla.
Om du tror att till exempel en kompaktkamera skulle funka bättre för dig, prova då till exempel om du kan få låna en, annars finns det rätt många som är billiga. Ett tips är att ändå skaffa en som kan vara "andrakamera" som har något som man uppskattar men som systemkameran inte ger, till exempel att den är lätt att ta med, att den tål omild behandling och att den tål vatten och smuts.
#4, nej jag är inte ute efter någon kompaktkamera, kan jag säga på en gång.
Jag har inte påstått att den är "överdrivet" nybörjarvänlig, men mer än Canon. Ska prova en idag, lyckades få tag i en som har en D40. Tror att den kommer tilltala mig mer, vilket inte Canon gör.