Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1259 ggr
Veronica
0

Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM

Har fått tips om ett macroobjektiv som jag troligen tänker köpa till min Canon 350. Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM.  Någon som vet något om detta objektiv, som använt det, hur bra är det? Tips på andra objektiv tas även tacksamt emot =)

Amor vincit omnia

Arleklint
0

Lite beroende på vad du skall fotografera kan 60mm vara en något kort brännvidd för macro eftersom fotograferingsavståndet blir kort.

Jag har inte koll på priserna på objektiven, men har du  kollat 100/2.8 Macro?

Veronica
0

60/2.8 ligger på ca 3600:- och 100/2.8 ligger på strax över 5000:-

Sedan finns det en 50/2.5 för ca 2500:-

Jag har ganska nyligen skaffat min kamera så jag är inte helt insatt i denna värld med objektiv =)

Amor vincit omnia

Martin
0

Som Arleklint skrev så är bland annat närgränsen - hur nära du kan vara motivet en sak som skiljer motiven åt.

Nu kan jag själv inte så mycket om digitala systemkameror, men när jag kollar de två objektiven på Cyberphoto.se ser jag att 60/2.8:an har en närgräns på 20 cm, närmre än så kan man inte vara motivet medan 100:2.8:an har en närgräns på 31 cm, om jag nu läser informationen rätt. :D

mvh Martin

Arleklint
0

#3 Det stämmer säkert, men även om närgränsen är olika så kan man ändå avbilda en lika liten del, så utsnittet i bilden blir detsamma så länge macrot är  1:1

Nackdelen med att behöva gå för nära kan vara att man kan skrämma t.ex fjärilar.

Robert
0

EF-S objektiv kan bara användas till kameror som har mindre sensorer. Den dagen du skaffar en kamera med fullformatssensor så kommer inte ditt macroobjektiv passa.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#4 Det var så jag menade också - att det är "bättre" att kunna vara en bit ifrån men ändå kunna komma lika nära så att säga, utan att skrämma bort insekter eller vad man nu vill fotografera.

Efter dagens tur i trakterna runt Svaneholm så är det spikat, nu måste det snarast inhandlas en telekonverter. :)

mvh Martin

Zpookey
0

Jag rekommenderar Sigma EX 105/2,8 DG Macro

Det kostar bara 4095:- och är ruggigt bra på både macro och porträtt.

Robert
0

Det man bör tänka på när man har ett 100 mm objektiv till en klippt sensor är att man kommer rätt bra långt ifrån sitt objekt. 100 mm blir som ett 160 mm objektiv på en Canon EOS 350D.

Hälsningar

Robert

Veronica
0

Tack för alla råd, har fortfande inte bestämt mig för vilket jag ska köpa, ska kolla in ditt tips också Zpookey =)

Amor vincit omnia

Limpan4all
0

Jag har ett EF-S 60/2,8 och det funkar perfekt skarpt och bra. Men att använda autofokusen är tämligen meningslöst skärpedjupet är så litet så den far mest fram och bak och låser aldrig. Sedan så sitter ju MR-14EX perfekt frampå också för att ställa in ett bra ljus.

Linnah
0

Vi har precis beställt det här makrot och ser fram emot att kunna leverera flugor, getingar och blommor på löpande band! ;) Vi har suktat efter det ända sen vi köpte vår EOS 350D, så nu äntligen är det på väg. Tur att man har födelsedagar emellanåt så man kan få bidrag från föräldraskapet… ;)

Robert
0

#11, vilket makro blev det?

Hälsningar

Robert

Linnah
0

Ja alltså. Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM bestämde vi oss för, det som tråden berörde. :) Vi kom fram till att om vi gör oss av med vår EOS 350D någon gång så får vi väl göra det med makrot också. Dessutom har ju Canon sagt att de kommer fortsätta med den lilla bildsensorn. Någon Canon med fullstor bildsensor har jag ändå inte råd med.