Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 612 ggr
Minikoch
0

HJÄLP!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte min kamera i mars så var ja ute en natt och fotade några veckor sen så blev det punkter i bilden när jag fotade något som lös starkt in i kameran..  så var jag ute några dar sen igen och fotade solnedgången så blev det samma sak igen..   E det någon som vet vad det är för fel.. e kameran sönder lr något ..  eller ska jjag lämna in den där jag köpte den :????

Proosen
0

Jag har egentligen ingen aning men jag skulle tro att det är ett optiskt fenomen och kameran är fortfarande hel.

Säkert någon som kan svara på det bättre än jag.

Niclas

mymlanbus
0

Verkar som reflexer?

Dolomit60
0

Fullkomligt enig med föregående två skribenter.

Tror bara det blir sådär ibland….. en del använder det som en effekt tom.

Tror inte du ska oroa dig för kameran alls !

gurin
0

Solen kommer in i objektivet. Olika objektiv är olika känsliga.

mvh/gurin

Inkanyezi
0

Jag kan inte se Exif i din bild, så jag vet inte vilken kamera du har. Om det är en systemkamera, så kan du få bilder utan alla reflexerna om du använder ett annat objektiv.

Det ser ut som om du använder en zoom med många linser, och det verkar som om det också har många bländarlameller. Det är bländarlamellerna som ger stjärnformen på reflexerna, och antalet reflexer radiellt hänger ihop med hur många linser objektivet har.

Med just det här objektivet bör man undvika att rikta kameran så att man får in solljus mot objektivet, och det gäller även när solen inte är med på bilden. Du bör använda ett motljusskydd för att i mesta möjliga mån slippa reflexer.

Det är också viktigt att hålla objektivet rent. Lite damm eller annan smuts kan förvärra de här effekterna.

Och om det är en systemkamera, så bör du använda ett annat objektiv för den här sortens bilder. Objektiv med fast brännvidd har färre linser och ger inte så många reflexer. Om antireflexbehandlingen är bättre blir reflexerna också svagare. Resten fixar man i Photoshop ;-)

Minikoch
0

Tack för hjälpen och alla tips :D   ska tänka på det i framtiden ^^