Macroobjektiv
Jag har en Nikon D40 nu men ska byta upp mig till en D80 senare. Ska köpa ett macroobjektiv, vad tycker ni jag ska köpa?
Inte alltför dyrt men inte heller något som bara är skräp.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Tjena
Det beror helt och hållet på vad du ska fota. Ska du fota blommor räcker det kanske med 50 mm men om du ska fota insekter måste du ha nåt större. Jag köpte SIGMA 150 MM macro och måste bara säga att jag ALDRIG kommer att sälja den. Men å andra sidan kostar den 5600 kr..
Kan hittas beg, för ca 4000 kr.
Om du tänkt hålla på med fotografering under längre tid rekommenderar jag starkt att köpa "bra" grejer på en gång slipper du förlora pengar emellan.

Hej.
Jag kan rekomendera Tamron 90/2,8 dimacro.. perfekt brännvidd i mitt tycke… det är mycket skarpt och är även bra till porträtt.
Rekomenderas starkt
Mvh
Peter
Hej kan varmt rekomendera Nikkor 60 2,8 Macro

Jag tänkte säga emot #1, eller kanske förtydliga.
Ett långt makroobjektiv, mellan 90 och 150, lämpar sig bra för objekt som har storlek samma som sensorn eller större. Det är alltså inte säkert det bästa när det gäller riktigt små saker.
En stor fördel med det långa objektivet är att man kan jobba på hyggligt avstånd från motivet, så att man inte skuggar belysningen.
Om man ska ta mindre saker är det inte "större" som gäller utan mindre. Ett 50 mm objektiv exempelvis lämpar sig för förstoringsskala upp till tre gånger naturlig storlek innan det börjar bli ohanterligt. För så stor förstoring använder man en bälgtillsats till objektivet.Det går också bra med mellanringar som är billigare än bälgen, men då har man inte steglöst utdrag av objektivet och det kan bli mycket plockande med ringarna för att komma rätt.
Om man vill ha ännu större förstoring använder man ännu kortare brännvidd, och då börjar man få problem med att objektivet kommer mycket nära det som man fotograferar, så att man lätt skymmer motivet.
En enkel metod att få stor förstoringsgrad utan att investera i en massa utrustning som så småningom kanske mest samlar damm är att skaffa en omvändningsring om man har en normalzoom till kameran, exempelvis satsobjektivet som följer med många spegelreflexkameror. Då kan man vända objektivet och sätta det direkt på kamerahuset och ställa in avbildningsskalan inom vissa gränser med zoomringen. Avståndet från objektivet till motivet blir då mellan omkring fem centimeter, och det fungerar bara med korta brännvidder.