Fototur - hjälp mig utvecklas!
Var ute i naturen en sväng idag… försökte mig på lite för mig ovanliga motiv (då jag den senaste tiden "snöat in" på att försöka göra så bra artporträtt (i close-up format) av djur och fågel.
Målet med dagens tur var dels att reka bra lokal för "fast bevakning" en dag i hopp om att djuren skall komma mig nära - inte tvärtom. Delmålet var att under turen försöka få nya perspektiv och vinklar på saker och ting, och skulle nu vilja ha lite feedback på vad som gjorts bra och vad som kunde gjorts bättre. (såklart även vad som gjorts dåligt).
Vädret var typiskt höstväder - regntunga moln och hård vind.
Första bilden är på någon sorts svampar (tror jag det är) som växte på ett träd längs en väg. Bilden tagen med blixt för att få fram färgen på svamparna och inte bara få en "grå tung bild". Funkar kompositionen? Hur skulle man kunna ha dokumenterat svamparna på ett annat och kanske bättre sätt?
mvh Martin
En dovhjort (t.v.) kikar nyfiket upp mot vad jag tror är ett rådjur. Längre bort till höger fanns fler rådjur (fast ser lite för mörkt och kanske lite för stort ut för det, kanske är en dovhjortshona trots allt?). Tyckte det var lite kul med två olika hjortdjur på samma bild. Tycker att bären i trädet (rönnbär kanske?) gör lite av bilden också. Fungerar beskärningen?
Lite vykortskänsla?
mvh Martin
Bild 078
Haha, ser ut som trattkantareller som växer upp och ner på ett träd! Fast det är väl någon form av tickor tror jag…
Härlig bild, gul och klar!
//CarlS
Marnyman
Dina foton är på min skärm lite suddigt. Kan bero på den låga resolutionen annars behövs det bättre fokus. Sen känner jag "och detta är helt personligt" att det blir lite fel med svampen mitt i bilden.
Bild 2 är fint med dom två olika hjortarna. Jag skulle nog klippt ner bilden lite. Om du kan lyckas med lite närbilder på hjortarna så skulle det vara kul. Jag tycker hjortar är ett av dom finaste djuren att ta kort på.
Bild 3 gillar jag som den är. Jag tycker slutar tiden fungerar. Själva vatten strålarna är ganska skarpa medan det nedfallande vattnet får en mjuk effect.
Det skulle vara lättare att kommentera om du la upp lite större filer på bilderna. Jag märker själv hur dåliga mina bilder blir om det går ner till 60-70 kb. Om du går till max 800x500 med ungefär 400-500kb så blir det lättare att se.
Jag håller precis som dig på med att utveckla mig genom att ta ett eller två områden att konsentrera mig på. Det är kul och man märker när man går tillbaka till gamla bilder att man faktiskt utvecklar sig.
Eddie
Har ett par till lågupplösta, kan se om jag kan fixa högre uppläsningar i dagarna (dvs från orginalfilerna har jag gjort om de till de här små för att kunna lägga in här).
Inte hjortar, men väl ett ensamt rådjur, samt en rådjurshona med två kid.
På grund av dåligt ljus så fick jag använda ISO200 och maxzoom gör sitt till också för lite brus, så det är nog delvis det (och handhållet) som gör att det inte blev jätteskarpa bilder. Stativet kommer i dagarna, blir säkert bättre efter det! Tackar för feedbacken!
mvh Martin
Mamman med kidden.
Tyvärr ingen skärpa här heller, mest beroende på att avståndet blev för stort och ljusförhållandet för dåligt för att få korta slutartider (eller rättare sagt, hade lyckats fippla ner till iso100 som jag använde för att testa om det blev skarpare bilder, men sedan gick den aldrig upp på ett högre iso som jag tänkt mig). Ser nu att den låg på iso100 och därför också blev svårt med handhållet. Tagit med 1/60s och bländare f3.5.
mvh Martin

#0, bark från träd tar för mycket uppmärksamhet. Många placerar exempelvis sina modeller intill ett träd, och det är ett klassiskt fel. Dina svampar försvinner och barken tar för mycket uppmärksamhet. Prova även att komma i nivå med huvudobjektet.
#1, ser ut som om du sitter kvar i bilen och inte orkar ta dig ut :)
#2, får en känlsa av point and shoot. Kunde du ha gått närmare till strandkanten, på så sätt visa hur stora strålarna var?
Du har bra skarpa bilder, bra jobbat
#9 Tyvärr kom jag inte närmre kanten än så här, kunde förvisso zoomat in mer men ville h med lite av helheten också. Tack för kritiken!
mvh Martin

Bild 078 är nog på en "Svavelticka", som enligt svenska svampexperter inte anses vara matsvamp. Men snygg är den!

Hej Marnyman,
Jag är en usel kritiker men en sak jag tänkte på är när de nu verkar finnas gott om hjort där du är kanske du skulle försöka att komma närmre genom att gå mot vinden (vittring)tex eller att ha ett gömsle att sitta i eller flytta framför dig så att du kamoflera dig å kanske kan komma riktigt nära .
Tycker bild i#5 blev bäst av hjotar å rådjuren å appropå stativ så köpte jag ett på på jula för 269 kr och då har den även en libell i ena benet och en där man sätter kameran och snabbfäste +att man kan veva upp kamerafästet så att jag kan stå raklång utan att böja mig å fota (184 cm) å då finns de en bit kvar att höja så jag tycker den var rena kapet :-) (utan att veva upp är den 166 cm)
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=547408857&pf_id=SE-921040&dept_id=
mvh/bjorsa
#12 All feedback/kritik är välkommet, och jag tycker inte det är uselt :o)
Tackar för tipsen ang vinden. Har hittat ett skogsbryn med en bra möjlighet att bygga in sig i ett enklare gömsle och där tänkte jag spendera en ledig dag den närmsta tiden. Idag blev det inte då vädret är verkligen urtrist.
mvh Martin