Sigma 150/2,8 macro
Fick nu hem mitt nya Sigma 150/2,8 macro, då det andra jag beställde var sönder. Testade nu och märkte en sak som inte fanns på det gamla objektivet - när man fokuserar (gäller även autofokusen) så ändras bländaren. På närgränsen är bländaren 6, och på oändligt är den 2,8.
Har hört att det varit samma sak med Tamron 90/2,8 macro. Ni som har sådana objektiv, gör de också så?
Vill gärna ha snabba svar!
Johanna - Instagram

Det låter väldigt märkligt måste jag säga. Bländaren skall väl vara konstant på detta?
Har tyvärr inga svar att ge, har ett Tokina 100/2,8 som inte beter sig på detta sätt.
Jag använder Sigma 70mm/2,8 och i bruksanvisningen finns en bra förklaring till "fenomenet".
"Exponeringskompensation.
Bländarvärdet på makroobjeltivet ändras vid fokuseringen beroende på utdraget på objektivet. Systemkameror kan, vid TTl-mätning, kompensera för detta automatiskt. Om du använder lös ljusmätare måste du korrigera exponeringen vid korta avstånd"
Det finns en tabell i bruksanvisningen som visar nödvändig korrigering vid olika utdrag. Min glugg går från 2,8 till 5,0.
Gluggen förlängs och kan bli dubbelt så lång som normalt i 1:1-läget (jmfr med mellanringar). Det finns en typ av optik med annorlunda fokuseringsmekanism som inte drabbas av ljusförlusten men då pratar vi helt annorlunda priser.
Alltså, det är helt normalt och läser du bruksanvisningen så kan du se den EV-kompensation som behövs för olika utdrag.
janne

Jag har både läst och hört om samma sak. Dock har jag aldrig upplevt det med mitt Sigma 150mm. Enda krånglet jag varit med om va när min bländarmotor pajade.
#2 Men ditt Sigma blir väl längre vid fokusering? Det blir ju inte 150mm eftersom den har intern fokusering.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Ja, min 70mms glugg blir längre vid korta avstånd till motivet, den saknar flytande element men har fortfarande internfokusering eftersom inte frontlinsen rör sig när man fokuserar. Detta är viktigt när man använder exempelvis polfilter.
Mitt 150mms makro är som ditt och det är naturligtvis det bästa men ibland får man kompromissa. Jag finner att både skärpa och bokeh är bättre på 70mms optiken än på 150mm och det har gjort att den sistnämnda numera ligger i sin låda utom vid fjärilsfotografering.
Jag håller just på att testa en 35mm makro. Den har enormt fin bildkvalitet och väger "lagom". Nackdelen är att man får motivet mycket nära vid 1:1-fotografering, det är dock inte så ofta man behöver/kan köra 1:1 så jag kanske faller för detta objektiv när plånboken så tillåter.
janne

#5 Jag vet inte riktigt, har inte läst manualen. Men jag kör enbart på slutarautomatik så jag har aldrig märkt att bländaren ändras.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson