Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 329 ggr
kemikal
0

Hjälp med skolarbete

Jag ska tills imorgon ha gjort en liten undersökning om att köpa kamera. Svaren ska sedan sammanställas och redovisas i klassen. Inget überseriöst, och jag kommer såklart inte att notera vem som svarat vad eller så. Men jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att få lite olika folk som svarar.

Frågorna:
1. Vem är det som köper kameror?
2. Var köper man kameror (var skulle du köpa den)?
3. När köper man kamera, finns det speciella situationer?
4. Hur fattar du beslutet om ett eventuellt köp?
5. Vilka kriterier skulle du titta på vid köp av kamera?
6. Vad påverkar dig när du ska köpa kamera (medvetet och "omedvetet")?

Tack på förhand :)

xarfez
0

**1. Vem är det som köper kameror?
**Den som behöver en.

**2. Var köper man kameror (var skulle du köpa den)?
**Där den är billigast samt bra service!

**3. När köper man kamera, finns det speciella situationer?
**_När man behöver en. 
_
**4. Hur fattar du beslutet om ett eventuellt köp?
**Fråga mig själv, behöver jag den? Har den allt jag behöver? Priset? Har den fått bra betyg av andra användare?

**5. Vilka kriterier skulle du titta på vid köp av kamera?
**_Utseende, pris, funktioner, hur bra den är i ren allmänhet.
_
**6. Vad påverkar dig när du ska köpa kamera (medvetet och "omedvetet")?
**Pris, märke, utseende, andras betyg, servicen i affären, hur snabb leverans det är, om den är hemma i lager.

Lilla_My
0

1. Vem är det som köper kameror? olika, dels dom som sysslar med fotografering som yrke, och även dom som kanske bara vill föreviga foton på barn, djur, vänner eller släkt o.s.v. Och dom som kanske vill se sin egna utveckling inom fotografi. Det är väl alltid kul att se bilder man tog ör ett par år sedan, och jämföra med dom man tar nu? :)
2. Var köper man kameror (var skulle du köpa den)? Vanliga affärer, med elektronikvaror. Ska man ha en special, så vänder man sig väl till lite mer specialicerade butiker för kameror eller nåt :P
3. När köper man kamera, finns det speciella situationer? ?
4. Hur fattar du beslutet om ett eventuellt köp? man vill väl ha en kamera, osså köper man en :P
5. Vilka kriterier skulle du titta på vid köp av kamera? jag som bara fotograferar lite på min fritid och så, har inte sådär jättehöga krav på kameran. men ett minne som rymmer ett par hundra bilder, +5 megapixlar o så :P och försäkring och garanti
6. Vad påverkar dig när du ska köpa kamera (medvetet och "omedvetet")? ?

kemikal
0

Tack för att ni tog er tid :)

Niklas
0

**1. Vem är det som köper kameror?
**I stort sett alla nuförtiden. Det har blivit så enkelt att ta ganska bra bilder och det kostar i stort sett inget att "framkalla".

**2. Var köper man kameror (var skulle du köpa den)?
**Jag köper kameror på nätet eller, i undantagsfall, i butik.

**3. När köper man kamera, finns det speciella situationer?
**Jag köper inte kamera för ett specielt tillfälle utan för alla tillfällen.

**4. Hur fattar du beslutet om ett eventuellt köp?
**Jag frågar folk runtomkring, exempelvis på ett ställe som Foto i fokus. Jag läser tester och jag funderar över mina behov.

Vad ska jag ha kameran till? Hur ska jag använda den? Vad behöver jag för att uppfylla de behoven?

**6. Vad påverkar dig när du ska köpa kamera (medvetet och "omedvetet")?
**Omedvetet vet jag förstås inte. Medvetet är kvalitet och hur lättanvänd den är viktigt. Eftersom jag tar så många bilder och i alla möjliga situationer gör även små detaljer skillnad. Ett omständigt moment är kanske inget problem om man tar 100 bilder, men om man tar 20000 betyder det mycket.

Det är farligt att svara på de där frågorna. Jag börjar känna behov av att uppgradera. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

kemikal
0

Tack för hjälpen :) Det är därför omedvetet står inom "", för att man ska tänka till lite på det som inte är helt uppenbart, men som man kanske ändå kan erkänna att har haft någon form av inflytande. ;)
Ojoj, det är inte meningen att ni ska börja gräva i plånböckerna och köpa nytt bara för att jag kommer med mina oskyldiga frågor… :P

Runsviks
0

**Vem är det som köper kameror?
**Idag vill nog alla äga en kamera och de som inte har någon känner sig lite utanför. Även krav kvaliten på kameran har nog ökat i och med digitalkameran.

**Var köper man kameror (var skulle du köpa den)?
**Jag köper från min fotoaffär tycker jag vill stödja honom i och med att jag sedan får råd och hjälp.

**När köper man kamera, finns det speciella situationer?
**Inför semester eller stora högtider… men även vid behovet av en mer avanserad kamera.

**Hur fattar du beslutet om ett eventuellt köp?
**Tillgång på pengar och behov. I och med att de kameror som jag numera tittar på koster!

**Vilka kriterier skulle du titta på vid köp av kamera?
**I dagsläge är det snabbhet och ljusstyrkan. I och med att jag fotar mycket katter.

**Vad påverkar dig när du ska köpa kamera (medvetet och "omedvetet")?
**Mitt behov av en snabbkamera och att fota katter! Ljusstyrkan är viktig i och med att katter lätt få lysande ögon.

Hoppas du har någon användning av mina svar
Äger för tillfället en Olympus C5050 men den är för långsam :-(

kemikal
0

Jodå, jag har användning för alla svar jag får :) Tack så mycket :)

gurin
0

Frågorna:

Den som känner behov av en.

cyberphoto.se, eftersom de låg tvärs över vägen från där jag bodde förut och jag har därefter fortsatt att handla av dem.

När man tycker att den gamla inte längre duger.

Hur, vet jag inte. Jag har ingen aning om hur jag fattar några beslut. De är säkert rationella, i alla fall i efterhand.

Bildkvalitet kontra funktion och handhavande.

Det som påverkar mig mest är bilder tagna med olika kameror. Alltså information i cyberrymden påverkar mig mest.

mvh/gurin som äger enOlympus c770 samt en Olympus E-330 och tre objektiv.

kemikal
0

Tack :)

Robert
0

- Konsumenter
- Via nätet, troligtvis ej i någon affär här i Finland då priserna ligger ca 40% över än i utlandet.
- När behovet uppstår.
- Beror på kassan.
- Funktion, ändamål och pris.
- Väder och pengar

Hälsningar

Robert

kemikal
0

Väder och pengar var nog det mest udda svaret :) Tack för ditt bidrag, Robert.

Nu tänkte jag börja sammanställa, så då behövs inga fler svar. (Ni kan förstås utnyttja tråden till att fördriva tiden ändå :P). Tusen tack till er som svarat!