Sortering
hejhej… nu har det blivit dags för mig att sortera alla mina foton jag har tagit, nu ligger alla bilder i samma map så jag skulle behöva råd hur jag kan sortera dom :D
någon som har förslag :D
Alla har väl sitt system :) jag har mina i mappar med datum och vem jag fotade eller tillsammans med vem…
Jag har en omgång bilder i en mapp jag kallar "originalbilder". De bilderna ligger bara där som en säkerhet. Jag arbetar aldrig något i den mappen.
Så har jag mappar döpt tex "sommaren 2008", "utbyggnad av stugan", "trädgården 2008" osv.
Jag har också lite problem med hur jag ska lägga upp alla foton. Tills vidare blir det som jag beskrivit.
Jag har Photoshop Elements 5 och där finns j andra möjligheter att sortera men jag har inte lärt mig det än.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jag kommer aldrig någonsin att lära mig hur man sorterar med Elements, eller jag har kanske redan förstått att deras idé inte passar mig.
Om du gärna sorterar efter när du tog bilderna kan du lugnt låta Elements sköta nerladdning och sortering, men om du vill börja sätta egna namn på bilderna och sortera dem efter något annat, då är det ganska knöligt med Elements, åtminstone som jag ser det.
Picasa däremot är helt suveränt för mig. Picasa hittar varenda foto i datorn och bryr sig inte om var jag har lagt dem eller vad jag vill kalla dem. Jag kan byta namn på bilderna, lägga dem någon annanstans, sortera efter vad de föreställer osv, och Picasa anpassar sig snällt efter alla mina nycker. När jag öppnar Picasa visar programmet snällt upp alla mina tusentals bilder på skärmen, sorterade precis som jag har placerat dem på hårddisken.
Och det är överskådligt. Alla bilderna visas efter vilken mapp de ligger i, och jag kan enkelt öppna mappen en viss bild ligger i, eller välja att öppna bilden i vilket program jag vill, exempelvis editorn i Elements…
Så; jag tankar ner mina bilder från kameran med filhanteraren, eftersom det passar mig bättre än Elements för det ändamålet. Om jag sedan har orsak att sortera så gör jag det främst direkt när jag laddar ner bilden och låter Picasa sköta resten, dvs hålla ordning på var mina bilder är. Om jag flyttar en bild från ett ställe till ett annat oavsett vilket verktyg jag använder, så hittar Picasa den och visar den på rätt ställe.
Mina mappar är ibland försedda med datum, men oftare med händelsen eller företeelsen som skulle förevigas, men det spelar inte så stor roll; alla bilder visas i Picasa på ett mycket överskådligt sätt, jag har inte hittat något bättre sätt att hålla ordning på mina bilder.
För det är ju i alla fall så, att bilder är väldigt visuella, så man vill gärna se dem när man letar efter dem, och det gör man i Picasa.
Så oavsett vilket "system" du försöker hålla, ta en titt på Picasa, det kan hända att du kommer att tycka lika bra om det som jag.
År/månad (för orörda orginalbilder)