Blommor och Naturbilder!
Puttar.
Kramar / Julia (=
Putt Putt
Kramar / Julia (=
Puttar igen vill gärna ha kritik på mina bilder.
Kramar / Julia (=

Den första bildens styrka är distinktionen i bilden; en klart avgränsad röd saftig, lockandeklase som brärt kontrasterar mot en jämnt grön bakgrund!
Det här är också den bästa bilden tycker jag.
Emellertid skulle den tjäna på att beskäras bättre; Om du exempelvis skär rätt kraftigt i högersidan, så at du får klasen i nedre högra hörnet, så upnår du inte bara distinktion i färgsammansättningen, utan också kompositorisk distinktion. Gör man det riskerar man förvisso ett lite dumt format. Men man kan skära lite i överkanten, och i underkanten också, bara för att rätta till själva bildformatet.
Nästa bild, saknar den distinktion som den första bilden har. Den är lixom väldigt jämngrön, och man kommer nästan i tvivel om vad själva motivet är…. Lösningen kan vara en ännu större bländaraöppning, för att ytterligare tillslöja bakgrunden, och därigenom framhäva själva motivet. Kanske skulle du rova med att gå närmare det du fotograferar en annan gång, eller gå runt och prova lite olika vinklara å samma motiv.
Bild 3:
lite bättre skärpa å själva huvudmotivet, skulle kunna förbätatra bilden. Samma sak igen: gå runt, och hitta olika vinklar å samma motiv; Huset i bakgrunden är exemelvis rätt störande.
Bild 4 : skäran är fin, och bakgrunden har tillslöjats med hjä av bländaren, som jag förelsagit å andra bilder. Vad som återstår är att göra sig några tankar om komositionen, och format ,och därefter att skära bilden. Jag trorden här bilden kan skäras rätt hårt.
Bild 5: Skarp och bra bild. Men kopositionen är tråkig, och statisk. Var inte rädd för t"tomrum i bilder, eller "konstiga" bildkompossitioner; det är inte givet att själva huvudmotivet måste befinna sig i mitten !
Och nu ska jag bil fräck: Om jag själv skulle beskära den här bilden så skulle jag ta bort större delen av det undre blommbladet ! Jag skule ha med dom här ståndarna, pestillerna, eller vad det nu heter i mitten av blomman, och ge det lite luft - resten skulle jag skära bort ! Därefter skulle jag skära mellan getingens högra vingspets, och det första gröna bladet på getingen nånstans. Och slutligen skulle jag skära bort det mesta av det gröna ovanför bildens översta blomblad, och kanske också en del av blombladet, så att getingen hamnade nere i högerhörnet n¨nstans. Ganska hård beskäring altså, men testa det, till du hittar ett format och en beskäring som du gillar ! Ursäkta om jag tillåter mig….detär ju din bild, och du kanske vill något helt annat med den… men det är ju bara en diskussion tills vidare…….
Bild 6: Den ha¨r bilden är helt enkelt för oskarp. Om du kasserar den, och behåller bild sju, framstår du som en bättre fotograf, i och med att du visar att du "har råd" att vara selektiv. Hård kritik: Ja, jag är medveten om det, men du kommer vara enig med mig om ett års tid om du fortsätter fotografera -Tro mig !
Bild7: Den sista bilden är som du själv säger bättre ! spara den, och kassera den sämre ! Men den här bilden behöver beskäras.
Sammanfattning: Du får ursäkta om jag "germig på" dina bilder, och komionerar efter egen skalle, eller kiastar ur mig svidande kritik! detär inte meningen att vara oförskämd. Och jag är övertygad om att dina bilder kan bli ännu bättre om du jobbar med dem. men å andra sidan, vill jag inte ljuga, eller låtsas, för sånt lär vi oss inget av !
Omjag med ledning mitt samladeintryck av dina blilder ska föreslå dig något att arbeta med skulle jag säga förljande:
1) försök att ta glera bilder av motivet från olika vinklar. Rata hårt, ochskoningslöst bland dommindre lyckade bilderna ! Försök att tänka över bildkomositionen redan i sökaren.
2) Ta samma motiv, i samma ljus med olika exponeringstid, och olika bländare - det gör inget att dom blir aningen under eller överexponerade - du skall ju ändå rata hårt, när du lägger in bilderna på datorn -inte sant ?!
3) Prova olika sätt att lägga ramarna/bekskära när du lägger in bilderna - var djärv! försök med att lacera huvudmotivet i hörnen eller på sidorna, var inte rädd för "tomma " bildytor.
4) Ta en självkritisk genomgång av bilderna, och resonera med dig själv ibland. Verbalisera det ! Nöj dig inte med vaga tankar, utan sätt ord å alla bilder. Ställ dig själv frågor som: Hur uttrycker jag skilnaden mellan dom här två sätten att skära bilden , vad är skilnaden ? " Sätt också ord på svaren !
5) När du hittar en bild som är bättre än genomsnittet, fråga dig varföir. Vad utmärker den här bilden ? Teknikst, innehållsmäsigt, estetiskt;mompossitikon, färgerna ? Vad vill bilden berätta etc. ta gärna hjälp av böcker om bildanalys, och kapitel om färglära ochbildkompossition etc även om den är avsedd för tecknare, och målare i första hand…..
Alla dess metoder är metoder som jag själv använder mig av, och jag inbillar mig att dom har lärt mig fotografera bättre, även om jag kanske inte är någon mästerfotograf själv.
Tack så mkt för din jätte långa ktitik orkade tyvär inte läsa det sista men får göra det någon annan dag.
Det enda problemet jag har med allt detta är att jag vet ej hur man redigerar en bild bra jag vet inte ens hur man ska använda det osv.
måste lära mig av någon men jag har många år på mig jag är ju fortfarande ung :P!
Kramar / Julia (=