Optikhjälp
Hej
Jag är nybörjare på foto och ska inhandla min första systemkamera. De kameror jag tittat på är Nikon D80 med 18-135 objektiv samt Canon 450D med 18-55 objektiv. Vid en första anblick som novis så ser Nikonpaketet väldigt attraktivt ut iom sitt stora zoomomfång.
Kan någon vänlig själ förklara för och naktdelar med olika typer av zoomobjektiv. Är större bättre eller…
Detta är min syn på det hela och jag ser två regler vid objektivköp.
1. Ju större zoomomfång desto sämre optiska egenskaper har objektivet eftersom kompromisser måste till. Fasta objektiv, dvs utan zoom är skarpast.
2. Du får vad du betalar för. Dyrare objektiv är dyrare för att de generellt sätt är bättre än billigare. Det är dyrt att tillverka skarpa och ljusstarka objektiv. Bättre betyder skarpa hela vägen till kanten och inte bara i mitten och ljusstarka att de släpper in mycket ljus. Med dessa kan du få kortare skärpedjup och fota utan blixt vid svagare ljusförhållanden.
Förutom detta behöver du ha klart för dig att brännvidderna inte är helt jämförbara mellan olika system och ens mellan olika hus i samma system. Det sistnämnda gäller Canon och Nikon. Det beror på att sensorerna i husen är olika stora. Med mina Zuikoobjektiv på mina Olympushus ser jag dubbelt så långt bort per given brännvidd som tillexempel om jag använt en Nikon D3 med motsvarande objektiv.