Optikhjälp
Hej
Jag är nybörjare på foto och ska inhandla min första systemkamera. De kameror jag tittat på är Nikon D80 med 18-135 objektiv samt Canon 450D med 18-55 objektiv. Vid en första anblick som novis så ser Nikonpaketet väldigt attraktivt ut iom sitt stora zoomomfång.
Kan någon vänlig själ förklara för och naktdelar med olika typer av zoomobjektiv. Är större bättre eller…
Detta är min syn på det hela och jag ser två regler vid objektivköp.
1. Ju större zoomomfång desto sämre optiska egenskaper har objektivet eftersom kompromisser måste till. Fasta objektiv, dvs utan zoom är skarpast.
2. Du får vad du betalar för. Dyrare objektiv är dyrare för att de generellt sätt är bättre än billigare. Det är dyrt att tillverka skarpa och ljusstarka objektiv. Bättre betyder skarpa hela vägen till kanten och inte bara i mitten och ljusstarka att de släpper in mycket ljus. Med dessa kan du få kortare skärpedjup och fota utan blixt vid svagare ljusförhållanden.
Förutom detta behöver du ha klart för dig att brännvidderna inte är helt jämförbara mellan olika system och ens mellan olika hus i samma system. Det sistnämnda gäller Canon och Nikon. Det beror på att sensorerna i husen är olika stora. Med mina Zuikoobjektiv på mina Olympushus ser jag dubbelt så långt bort per given brännvidd som tillexempel om jag använt en Nikon D3 med motsvarande objektiv.
Detta gäller generellt, men ett bra objektiv är ett som du trivs med och kan fota med, inte det som objektivt ger skarpast bilder. Jag har två favoritobjektiv, dvs de jag tar mest bilder med. Det första är ett ZD 11-22 f2.8-3.5. Det är skarpt ända ut i kanterna vid alla f-tal upp till f11 och har väldigt liten förvrängning vid 11 mm. Det är också vädertätat vilket gör att jag tillsammans med mitt vädertätade hus kan fota i regn. Detta objektiv är som du ser ett 2 x zoom. Det andra är ett ZD 50-200 f 2.8-3.5 samma sak gäller för det förutom att det är ett 4x. Det är dock inte lika skarpt men tillräckligt. Det första används för att fota landskap och arkitektur medan det andra, människor och djur. Dessa objektiv kostar i dag cirka 8000 resp 11 000 kronor.
De billigare objektiv jag har är helt klart sämre men går också att få bra bilder med. Det skarpaste objektiv jag har är ett 35 mm makro, men det sitter nästan aldrig på kameran. Lite zoom vill man ju ha så att man slipper springa så långt fram och tillbaka för att komponera sina bilder även om de allra flesta bilderna med mitt 11-22 är tagna vid 11 mm. Det är svårt att fota hus i en stad med 35 mm då det ofta inte finns plats att backa så långt att hela byggnaden kommer med.
Om de objektiv som du tar upp här vet jag ingenting och kan inte säga något. Jag kan mera om Zuikoobjektiv som jag har några stycken eftersom jag fotar Olympus.
mvh/gurin som ger dig rådet att kolla in tre objektiv för varje system och jämför därefter. Du behöver inte köpa allt på en gång men det är först därefter du har en plan för ditt system. Du behöver ett vidvinkel, ett fast normal och ett telezoom. Eller två zoomar som täcker normal och tele och ett makro. Allt beror på vad du vill fota.
Normal är motsvarande 50 mm på en gammal analog filmkamera. Det betyder 25 mm på Olympusspråk och 50 mm på en så kallad full formats Canon eller Nikon.
Tack för ett bra svar.
Det är alltså samma regler som för kikare, vilka jag sysslat en del med.
Nu är förståss budgeten begränsad och jag hade tänkt klara mig med 10' för hus och objektiv, vilket gör paketlösningarna attraktiva. Paketlösningarna ger ett objektiv för nästan inga pengar alls. Är då ett billigt 18-55 bättre än ett något dyrare 18-135? Canon har ett 17-85 som är ytterligare något dyrare, kanske det är värt de extra kronorna.
Ja, det handlar ju om optik.
Om du inte har några gamla objektiv sedan tidigare (om du har de tycker jag att du ser efter om det finns något hus de passar till) så brukar man generellt få mer för pengarna om man går utanför de två största märkena. Om det är mesta möjliga objektiv i kit du vill ha så är det Olympus som regerar. Olympus har erkänt bra kitobjektiv och Pentax har många billiga gamla objektiv att välja mellan. Men väljer man Canon eller Nikon så behöver man troligen inte oroa sig för att de kommer att försvinna från marknaden.
Du kommer väldigt långt med detta paket. Ojektiven är inte så ljusstarka med du får ett stabiliserat hus. Till Olympus finns sedan väldigt fina nya objektiv att köpa. De är systemets starka sida Zuiko och Leica, eller billigare sämre Sigma. Här finns en utvärdering på Olympus lilla kitobjektiv (jag har det inte själv). Här finns en utvärdering av 18-55 observera att det är IS-versionen och det kanske inte är den som följer med Canonen.
Det finns också myket prisvärda paket runt Pentax K20D och Samsung GX20 (det är i princip samma hus med pentaxfattning). Pentax har en uppsjö gamla fina objektiv att välja mellan och de går att finna begagnade till en inte allt för dyr summa.
mvh/gurin
Tack för svaren. "Tyvärr" hör man nästan bara talas om Nikon och Canon.
Är det någon som handlat på http://www.kameraexperten.se/ ?
Jag har idag en kompaktkamera från Sony med 3x optisk zoom. Kan man säga vad det motsvara i brännvidd hos en systemkamera?
Kan man räkna om brännvidd till förstoring? Då jag är van kikare så pratar man alltid om X-ggr förstoring.
Det brukar framgå av kameran vilken brännvidden omräknat till gamla 35mm termer är. Om inte annat så brukar Cyberphoto ange det i sina produktfakta. Du kan där även välja utgångna kameror.
En kikare har väl inte normalt variabel brännvidd. De är väl alla fasta och det är därför man talar om förstoringsgrad istället. En zoomlins börjar med ett brett synfält som vid inzoomning smalnar av så att du ser längre bort men mindre brett om du förstår vad jag menar.
Nej hur många gånger zoom du har säger inget om brännvidden i sig.
3x kan vara 38-114 som på Sony DSC-T2 blå, eller något helt annat.
Sony köpte Konica/Minolta så de gör också DSLR-hus som passar till den fattningen.
mvh/gurin
Hej och tack igen.
Nomalt har de fast brännvidd även om det finns vissa modeller med variabel. Min personliga favorit är Swarre 7x42.
Min fråga ang. zoom och brännvidd var omvänd. Kan jag säga att 18-55 objektiv motsvarar X till Y ggr förstoring?
Detta med kamera var mycket mer invecklat än vad jag väntat mig. Måste nog gör en ordentlig marknadsundersökning innan jag bestämmer mig. Jag måste också bestämma mig för vilken nivå som jag behöver lägga mig på för att JAG ska känna mig nöjd.
Jo jag förtod att frågan var åt det hållet men frågan är då vad som är normal dvs ingen förstoring. Där brukar man säga att 50 mm i gammalt filmstorlek är normal. Dvs samma som ögat ser, rakt fram. 55 mm är således lite smalare och längre bort. Men för att komplicera det hela så är 25 mm normal på mitt 4/3-system beroende på att senorn är så pass mycket mindre än den gamla filmrullesrutan. Omräkningsfaktor för vilket synfält du får med en viss lins är alltså 2 i det system som jag använder. På en billigare Canon, Nikon och Sony så är det annorlunda, 1.5 och 1.6, tror jag. De dyrare har 35 mm sensorer och då är det givetvis 1 som gäller.
OK förstår att du egentligen inte kommit förbi ruta ett i tänket kring system.
Klart är att alla DSLR-hus som du kan köpa idag ger mycket bra resultat. Läser du utvärderingar så framstår skillnaderna som större än vad de är när du ser det färdiga resultatet, dvs den utskrivna bilden.
Läs därför på generellt om de olika systemen. Dyrare hus inom samma system ger inte alltid bättre bildsensor (film) utan ofta fler funktioner och bättre byggkvalitet.
Canon
Nikon
Pentax
Sony (Konika/Minolta)
4/3 vilket är Olympus, Panasonic och Lecia som gör hus till det.
Koncentrera dig på objektiven och om du tror att systemen kommer att fortsätta att utvecklas. Husen blir bättre och bättre för varje generation och de kommer med samma intervall som datorer, medan linserna består.
Canon och Nikon är klart störst
Sony är på gång med stora resurser
Pentax och Olympus (4/3) är lite av outsiders.
Gå sedan till en välsorterad fotohandel eller till Mediamarkt eller liknande och kläm på de modeller du tänkt dig. Det vanliga verkar vara att efter klämprovet så ändrar man sig vad gäller husen, men kläm även på linserna och se hur stora de är och vad de kostar och vad du tycker att du kan bära med dig. Det är det som ofta är kruxet med systemkameror. Hur mycket vill du bära för att få den där bilden. Titta på OS och kolla in fotograferna med sina jättlinser.
Canon och Nikon har bildstabilserade linser (långt i från alla är dock det). Sony, Pentax och Olympus har bildstabiliserade hus (inte alla hus). Detta är något att tänka på.
Det är inte mer komplicerat än att köpa en dator och innan du investerat allt för mycket i objektiv går det ju alltid att byta.
Ett tips kan vara att köpa ett begagnat hus och några begagnade linser och pröva.
Kan detta vara något. Inte något hemmansköp för förra årets modell med en lins och ett minneskort.
mvh/gurin
Jag börjar fundera om det inte är bäst att göra tvärt om det jag först tänkt.
1. Leta begagnade objektiv av bra kvalite.
2. Köp ett hus som passar.
Synd bara att jag inte kan avgöra vad som är OK kvalite 
Det bästa är att fråga om objektiven. Det finns många här som kan dom olika systemen. Gurin är bra på Olympus och om du har frågor om Pentax kan jag svara. Jag vet att någon kunde mycket om Sony(Konica-Minolta) och det finns sådana som är bra på Canon och Nikon.
Jag skrev en artikel om vilka gamla objektiv som passar dom nya kamerorna i dom olika märkena. Titta längst upp på sidan till vänster så ser du artiklar. Artikeln heter Gamla objektiv - ny digital system kamera.
Sixten
Det är en utmärkt strategi, tror jag. Tänk på att många av de gamla objektiven går att använda på nya hus med hjälp av olika adaptrar. Så Contax/Yashika och andra märken som försvunnit går också att använda. Men adaptrarna kostar också. Det finns dyra och billigare alternativ.
Det finns mycket att läsa på nätet om gamla objektiv. Den som googlar han finner, eller hur var det nu?
Jag har just varit ut en sväng med svärfars gamla OM50/1.8. Fungerar aldeles utmärkt och kostar inte mycket.
mvh/gurin
Hej igen.
Jag tror inte jag kommer att lyckas med några vettiga inköp av allt för gammal optik så det blir i så fall lätt begagnat. Eventuellt sätter jag ut en köpesannons här på forumet. Om någon som läser denna tråd har något att avyttra så kom gärna med förslag. Jag återkommer nog med fler frågor den dag det blir aktuellt att handla.
MVH, Peter

# Kolla på Tradera. Just nu finns det mycket billigt att köpa.