VILLKEN SYSTEM SKA JAG HA ?! "/
mamma har lovat mej en systenkamera :) äntligen !
Är det ngra som har ngra bra tips ? Hälst inte för dyr ^^
JAg kommer nog använda den till mest djurbilder eller närbilder .. så om ni har några tips så skriv ner ! :D

Det som passar dig… ;) Det finns en del att tänka på när man ska köpa sin första systemkamera. Jag har skrivit en artikel om det. Det är inte ett svar utan mer riktlinjer vad du kan tänka på…

Nikon D40 är ju väldigt billig för o vara system, är nybörjarvänlig och tar fina bilder. Skickar med en bild på första bilden jag tog med min D40.
Ta vad som passar dig, och se till att greppet är bekvämt. Alla är vi olika. Själv är jag mycket förtjust i min Canon Eos 400D, Lättskött och enkel att fotografera med. Billig och bra, Men alla e vi ju olika, så välj efter vad du själv tycker, det blir bäst ;) Skickar med en bild som jag fotat Med min 400D, Om den modellen skulle intressera dig ;)

Jag har skaffat min allra första systemkamera för inte så länge sedan, är det kanske för en månad sen? Ja, det är till och med mer än det, tror jag! :) Jag älskar den iallafall. Den är en bra kamera för nybörjare men man måste ändå lära känna den lite. Själv har jag bråkat med den några gånger, men det är för att jag inte orkat läsa manualen. Den tar underbara bilder och är ju världens mest kompakta systemkamera just nu.
Det är alltså en Olympus E-410! Den som jag köpte kostade 4500, då fick jag två objektiv. 14-42 och 40-150. Men om du vill ha linskydd, väska, försäkring, och såklar minneskort så går det åt mer pengar än det!

Jag hoppas att du skojar när du rekommenderar en kamera för runt 250 000kr till en tjej vars mamma ska köpa en "helst inte för dyr" systemkamera till sin dotter?!?

Tänk på att på en systemkamera byter man lins när man vill fota macro ( närbilder ). Och ett bra Macro kostar ungefär som kameran.
På kompaktkameror får man ju mycket funktioner gratis så att säga, där finns både macro och filminspelning och annat inbyggt.
Fråga dig varför du vill ha en systemkamera istället för en kompakt.
#7 tror du menade objektiv och inte lins. fins linser som förstorar upp men de kostar långt ifrån lika mycket som kameran ;)

#8 Jo precis, objektiv menade jag =)
Jag tycker som de övriga har sagt, det beror ju på vad u vill ha och vilken som passar dig bäst. Jag är nybörjare och har en Nikon D40 och jag är väldigt nöjd med den! den är lätt att förstå sig på, finns bra tillbehör, tar väldigt bra bilder. kit objektivet är också väldigt bra och man kan ta alla möjliga sorters bilder och få det bra. den är även väldigt billg just nu :) ja jag rekomenderar Nikon D40
Jag tycker att du ska åka till en butik och känna på kamerorna så att du hittar en som passar dej och ligger bra i handen. Nikon D40, Pentax K100D, Canon EOS 400D med flera är ju bra kameror som inte är allt för dyra just nu.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag har Canon EOS 450D och är supernöjd med den. Jag tror att du kommer bli nöjd med vilken kamera du än väljer. De kameror som jag tycker du ska kolla på är:
Nikon D40 (riktigt billig nu), Nikon D50, Nikon D60, Canon EOS 400D, Canon EOS 450D
Glöm inte att känna och klämma på kameran innan du köper den också!

Vad är det för skillnader mellan Canon EOS 400D och 450D?

Nikon D50 är att rekommendera!
#16, det är inte mycket skillnad alls! Det som jag tycker är bättre med 450D är att det är fler megapixlar och större LCD skärm med live visning. Jag tror även att 400D inte har bildstabilisator i kameran, det har 450D.
Jag säger som vissa andra, fråga dig om du inte ska köpa dig en bättre kompaktkamera. Med en sån kan du ju filma, och en hyffsad macrofunktion brukar också finnas.
Sen så tror många att bara de köper en systemkamera så blir de jättebra fotografer, men det handlar om så mycket mer än bara kameran.
Jag har även en kompaktkamera! Olympus mju 780! Det blir riktigt bra filmer med den och den kan ta riktigt fina macrobilder! Har fotat så smått som vattendroppar med grym skärpa med den. Så du kanske ska kolla på en liknanade modell om du funderar på kompakt! ;) Det ända negativa med den är att den inte har nån sökare utan man får lite på skärmen.

Yoe-yoe: Ingen Canon har bildstabilisator i kameran. De satsar på objektiv med bildstabilisation…antagligen för att de tjänar mer på det….
Däremot har 450D andra fördelar. Det finns en del tankar om kameran på mitt senaste inlägg om att uppdatera min kamera.
Är man nybörjare är det bra att börja med en kompakt digitalkamera som kan göra en del manuella inställningar med.

#18 Okej, tack!
#21 Tack för att du delade med dig av dina tankar! Det var jättebra skrivet och fick mig att tänka till lite också!
#21 Haha okej, här ser man vilken koll jag har! XD

just nu finns det på elgiganten en Nikon D60 som är relativt billig och en superbra kamera för under 5000:-. Annars har du Nikon D40 som är helt underbar för nybörjare och mycket billig. har sett för under 3000:- den rekomenderar jag . Har haft mycket roligt med båda mina kameror , har både en D40 och en D60.
#4 skule inte kalla Det en nybörjar kamera lr såå .. Jag har precis köpt en Olympus E-520 .. Väldigt komplicerad enligt mig iallafall ..
Jag skulle satsa på en Nikon, vet dock inte vilken som är bäst, Har lånat en D60. Den var bra men jag vet ju inte skilldnaden mellan den och D80..