Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1063 ggr
Annette
0

Problem med ögon

Vad kul det är med digitalkamera! Jag fotograferar mycket hästar, får nog kalla mig glad nybörjare.

Problemet är bilder tagna i ridhus. Om jag använder blixt utan röda ögon reducerare blir ögonen röda. Fotar jag med blir dom heller inte bra. Har ni några tips för att få ögonen på hästarna att se normala ut?

CarlS
0

Sätt på dem ett par solglasögon…:)

//CarlS

Mikael Nr 15
0

ögonen blir röda för att blixten reflexteras på baksidan av ögat, tror det är hornhinnan. ju närmare blixten är objektivet ju mer risk är det att få röda ögon

det kan lösas med att andvända red eye som blixt vall i kameran då skickar den ut några små blixtar innan bilden tas gör då att pupillen minskas och då kommer mindre ljus in i ögas baksida men det kan ju fortfarande reflexters i hornhinnan

eller kan oxå lösas om man inte kollar in i kameran utan kollar mer åt ett annat håll kanske är lite svårt med hästar, jag vet inte

eller kan man ha en extern blixt och ställa den rätt långt bort från objektivet så att inte blixt ljuset reflexteras i ögats baksida och träffar objektivet

eller att man tar bilden som vanligt och i efterhand tar bort de röda ögonen med röda ögon reducering i ett bildbehandlings program

eller kan man oxå gå ut i dagsljus och inte andvända blixten

Linnah
0

Annette - gå ut och ta bilderna! ;) Folk brukar vara ganska villiga att släpa med sig hästarna ut. Det går oftast inte att få lika bra bilder inomhus som utomhus, inte med den vanliga utrustningen. Stativ krävs för att kunna ha längre slutartider, vilket krävs för att slippa röda ögon men ändå få lika mycket ljus, och stativ går för det mesta inte ihop med hästar och utställningar. :) Dessutom är bakgrunden ofta tråkig i ridhusen, och lysrörsljus är också trist.

Spöregnar det ute så får du använda film med hög ISO (eller ställa in detsamma på digitalkameran), då blir det lite bättre. Men jag tycker ändå att utställningsbilderna alltid blir bäst utomhus.

Annette
0

#3. Tack Linnea, det är nog som du skriver, det blir bäst ute. Men Halloween utställningen, då? Det kommer nog att vara kolmörkt ute när den anordnas.Flört

Linnah
0

#4 Fast utställningen brukar ju åtminstone hållas dagtid så det är fortfarande någorlunda ljust ute när det är slut och det brukar gå att ta bilder ute även på vinterutställningarna. Har du högt ISO så brukar det att gå på eftermiddagen också. Annars får du se till att vara snabb och fota klassvinnarna direkt efter klasserna istället för att vänta till BIS-ringen då det är mörkare. Får du på alla klassvinnare med guld (samt eventuella övriga som skickats vidare) så vet du ju att någon av dem kommer att vinna. ;)

Niklas
0

Försök att ta bilderna i skuggan om det är soligt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fotord
0

Klassiskt problem när det gäller hästar eller annat. Använder du en extern blixt så kommer ljuskällan längre ifrån objektivet och då slipper du röda ögon. Dock spelar avståndet roll. Även om jag kör med extern blixt på min D70 så får jag röda ögon om jag fotograferar 200mm objektiv.

Kör som vanligt och ta bort det röda med ett bildbehandlingsprogram.

jojjehanna
0

Håller med Linnah, undvik ridhus!

Robert
0

I vintras så tog jag de flesta bilderna inomhus utan blixt när jag fotograferade hästar för första gången.

Läs mer här!

Hälsningar

Robert