Rörelse oskärpa ??
Kanske är en dum fråga men men .. Jag har nyss köpt ny System kamera, Olympus E-520 …
Var på en Resa til Tyskland och stannade vid vägen, försökte ta kort på förbi passerande bildar med Rörelse oskärpa, men det blev istället Bilen som blev oskarp, På vissa bilder var också bakgrunden oskarp. Vad gjorde jag för fel ??

Det finns ett menyval för antiskakfunktionen, där man kan välja panorering. Det är det läget som ska användas för att du ska kunna få bilen skarp och bakgrunden utdragen. Lämpliga slutartider kan vara mellan 1/30 och 1/250, och så följer du bilen med kameran. Ett alternativ är att koppla bort antiskakfunktionen helt.
Men den är av … Och har vart det sen jag fick kameran [1 månad sen ]
Har du en Olympus E-520 ?
Kan du förklara hur du försökte göra det. Det du behöver göra är att följa bilen med kameran som Inkanyezi skriver. Då bör du få bilen skarp och bakgrunden oskarp.
Nu när du har köpt en fin kamera så börja lära dig om slutartider, bländare och ISO. Använd inte dom olika motivprogrammen utan använd slutarprioritering eller bländarprioritering. Du ställer då själv in vilken slutartid du vill ha (i slutarprioritering) eller bländare (i bländarprioritering). Kameran mäter sedan ljuset och bestämmer vilken bländare i första fallet eller slutartid i andra fallet som behövs.
Kolla den här websiten. Där står det mycket om grunderna.

Det kan vara vettigt att ställa skärpan manuellt på det avstånd som bilen kommer att vara när man knäpper; alternativet är att använda följande autofokus, som hela tiden ställer in skärpan medan man följer bilen med kameran. Det läget drar mycket batteri, så det kan vara bra att inte ha det på jämt.
Lägg upp de misslyckade kortet och tala om hur kameran var inställd (exif) så kan vi kanske komma fram till en lösning på vad som gick fel.
Det är inte lätt att ta en bild av en bil i full fart och få den skarp och bakgrunden oskarp på grund av din panorering. Det blir många misslyckade på en lyckad.
Om du av någon anledning har IS1 inställd, av misstag eller så så blir det i princip omöjligt. Då arbetar huset mot dig. Använd IS2 eller om bilen kör fort IS helt avstängd vilket du säger att du gjorde.
Men din beskrivning av resultatet tyder på IS på och långsam panorering kopplat till för hög slutartid. IS jobbar för att se till att din handrörelse motverkas och då fryses bakgrunden.
Jag fotar Olympus E330, E500 och E3 så jag har viss erfarenhet av olympushus även om jag inte har någon 520.
mvh/gurin
Om jag tänker lite till så kan det vara så kan det lika gärna vara så att du inte har förstått hur du skall hålla bilen i fokus. Jag antar att bilen inte rörde sig på samma avstånd från dig hela tiden. Det betyder att du måste veta var du har fokus förinställt eller veta att kameran lyckas hålla fokus medan du panorerade.
Just detta är autofokusen på Olympushus inte särskilt bra på. Konternuelig autofokus C-AF är inte E-systemets starka sida. I S-AF läge är de däremot bland det bästa, men långsammast.Dvs när en Olympus säger att den har fokus så har den, undantaget är E3an som har ett helt annat autofokussystem.
För du panorerade väl?
Ställde du dig bara vid vägen och pekade mot bilarna och tryckte av så är du helt fel ute. Inkan och Mingdie har beskrivit hur man gör generellt.
mvh/gurin
#3 Okej, Jag Stog vid vägen och fokuserade på bilen en bit bort sen när den passerade tog jag kortet ..
#5 Tror nog jag hade IS1 inställt, tänkte inte på det då ..
Bländare : F/5.6
Exponeringstid : 1/60 Sek
ISO : 100
Brännvidd : 42 mm
Exif : 0221

Med så lång tid som 1/60 måste du nog har IS2 för att alls få någon skärpa på bilen. Sedan hänger det också på hur du trycker av, man måste krama av kameran med fingret liggande på knappen.
Och om bilen rör sig mot dig är det bättre att ha manuell fokus och ställa in på det avstånd som du kommer att trycka av, då behöver inte autofokusen jobba, och det är större chans att skärpan ligger rätt.
När du panorerar utan skakskydd bör du nog sikta på en tid kring 1/250 för att det ska bli skarpt. Om bilen rör sig fort ska du nog kuna få hygglig oskärpa i bakgrunden (fartränder).
Och som sagt, öva på att krama av avtrycket så att det inte blir ett ryck i kameran precis när du trycker av.
På bilden av motorcykeln är kamerans panorering inte parallell med motorcykelns bana, men det är inte så tokigt i alla fall. Det verkar som om du har träffat rätt, men inte följt tillräckligt exakt för den långa slutartiden. Antiskakfunktionen för panorering kan hjälpa mycket i det läget.
#8 så du menar att jag skulle ha följt den mer rakt och skakat mindre ?
Straw
Det du försökt göra är något av det allra svåraste man kan göra inom fotografering. Mycket övning måste till för att lyckas. Det ser ut som om du inte lyckades hålla kameran still i relation till cykeln. Det är rörelseoskärpa i bilden. Jag är heller inte säker på att fokus ligger rätt. Men man ser ju i alla fall att det är en motorcykel.
Det är inte alltid man får så mycket.
mvh/gurin

Jag vet inte hur man ska kunna skaka mindre på 1/60 och samtidigt följa ett snabbt motiv, man måste nog ta till tekniska hjälpmedel som exempelvis antiskakfunktionen.
Jag kan tänka mig att rätt teknik är att använda IS2 och följa så gott det går. Kanske man måste minska tiden till 1/125, och det gör man genom att välja dubbelt så högt ISO (200).
Men jag håller med gurin, det är ganska bra jobbat för tidiga försök. Bengan kan säkert mer om det här, så du kan ju titta lite på hans bilder och se om du kan plocka Exif ur dem. Han kan säkert hjälpa dig annars med mer tips.
Kan man inte andvända stativ också ??
#12 då kommer kameran stå helt still och då blir det ingen rörelseoskärpa, utmaningen är att följa föremålet med kameran och få det skarpt men ändå en rörelseoskärpa runt om och då krävs mycket övning och försök med olika slutartider. det är svårt innan man lär sig vad som verkligen händer när man tar en bild. jag tycker att du lyckades väldigt bra för att vara första försöket och med träning och kortare slutartid så tror jag att du kommer att få kanonbilder.

Det finns stativ som hjälper en att göra det här, samma stativ som tevefotograferna använder… Det väger kanske tio - femton kilo med huvud och kostar mer än du någonsin har tänkt dig för hela kamerautrustningen. Det får nättupp plats i en vanlig personbil… Då har man mjuk panorering och tilt, men jag tror inte att det är vad du tänkte dig.
Billigare stativ, inklusive proffsstativ för vanlig fotografering, funkar inte särskilt bra för sådant här. Stativet måste ju vara tungt och huvudet måste ha mjuk rörelse utan några som helst hack, men måste ändå kunna stanna där du stoppar. Det är bara film-/videohuvuden som funkar så.
Så fortsätt på fri hand, öva på att krama av mjukt i rätt ögonblick, lär känna tryckpunkten på din kamera, och prova antiskakfunktionen för panorering. Den här sortens bilder kräver övning innan de blir bra, och du är på rätt väg.
Okej, Tack ! :) [ #13 jag tänkte ju röra på stativet såklart ;) ]
#15 hehe mjo men det är svårare att flytta på en kamera med stativ än bara kameran ;)
Tack så mycket för hjälpen ! :)
Det kräver en hel del övning för att ta panoreringsbilder. Jag har tagit tusentals och är fortfarande inte nöjd med "träff-frekvensen". :-)
Försök att stå så stadigt du kan, gärna på huk om du står mer still då. Håll in armarna mot kroppen och vrid kroppen när du panorerar.
Vänliga hälsningar
Niklas