Porträtt
Jag tar väldigt många bilder på ansikten, dels för jag tycker det är intressant, samt att jag gör en hel del porträtt målningar på beställning av just ansikten mm. Några kan ni se på Vaxholm Design
Vad jag försöker få till i mina bilder för att skapa något som fångar ögat lite extra är att hitta linjer och ytor i bilden/ansiktet som kan flyta samman. Svårt att förklara - men jag har gjort en karta och ringat in just de detaljerna (se bifogad bild). Sedan i mina målningar så gör jag oftast en helt annan färgsättning samt att jag tar i mer i exponeringen så att kontrastförhållanderna blir än mer extrema. Det uppstår då något för ögat att upptäcka och man formar sin egen bild av linjer och konturer som gör bilden spännande. Nog så viktigt att tänka på är bakgrunden för att få till just detta.
Hur gör ni? Vad har ni för trix för att få ett ansikte att sticka ut från mängden?
/j

Hej Jesper.
Jag älskar porträttbilder mer än allt annat.
Tyvär är jag fortfarande en nybörjare på området, men försöker för varje dag bli lite bättre. Därför har jag heller inga trix att dela med mig av idag..
En sak jag sett hos dom flesta porträtt-fotograferna, är att dom alltid lyckats göra någonting specielt med ögonen (som i bild #1 och #2). Man ser tydligt detaljerna villket gör bilden underbart fin. Men jag gissar väl på att man behöver en 10.000 kronors kamera för att få det så?
I den bifogade bilden har vi min kompis Maria som jag testat ta en massa porträtt-bilder på. Jag försökte få till det där med ögonen, men lyckades inte bättre än så här.
Inte många som jag frågat avslöjar gärna hemligheten bakom sinna fotografier. En del vägrar ens svara på vad dom använder för kamera.
MVH
- Jim Johansson

Jesper.
Väldigt, väldigt stämningsfulla bilder alla 3. Gillar nog Alva mest och sedan Nicklas. Jag har inga speciella knep för porträtt, man skulle kanske planera, komponera och försöka förmedla mer.

Tjena Jim,
man kan aldrig riktigt ersätta en riktigt bra bild tagen med en bra kamera. Men lite hjälp kan man ju få från PhotoShop. Har tagit mig friheten att trixa lite med ditt fina porträtt på Maria som du lagt upp. Där jag försökt få till en starkare kontrast samt ökat stunsen i bilden med väldigt enkla och snabba medel.
1, Kurvor - viktigt för att hitta balansen mellan det djupa svarta mot det ljsa vita.
2, Intensitet /kontrast - försök hitta den rätta balansen här utan att någon av de båda delarna slår över.
3, Ludd - markera de områden som är framträdande i bilden som du vill ska ha det där lilla extra skärpan på sig. Här använde jag mig av värdet 22 för att få en jämn övergång.
4, Oskarp mask - inom markeringen så höjer jag skärpan något.
5, Brus -> Ytutjämning - Till sist så markerar jag områden anv. ludd och Ytutjämning för att få bort störande brus. Som resultat en renare bild.
Det handlar inte hela tiden om den bästa 10.000 kr kameran. Jag har själv en gammal Sony DSC-F717 5.0 Mega Pixels (Men vill ha den nya Sony R1). Trixet för mig är att försöka se slutresultatet framför mig samt tänka mycket på omgivningen och den rätta känslan när jag fotar.
/j

Jag kan inte säga att jag gör någonting just nu, men efter "unit 4", min nästa kursavsnitt, så kommer jag att ha mer att säga.
De bilder du Jesper visar upp tycker jag är väl exponerade. De ljusa, nästan kritvita detaljerna, har uppkommit då du har exponerat utifrån de mörka partierna.
Bilderna på männen är antagligen från olika arbetsplatser, det har jag kunnat listat ut genom att titta på bakgrunden. Det jag saknar med dessa två bilder, om de nu ska beskriva arbetsbilder, är något som kan förknippas med vad de arbetar med.
Bilderna på barnen är bra, jag har lite svårt för barn som sitter i bilbarnstolar eller liknande, men i det här fallet går det an då det är svartvitt.
Bilden på kvinnan är för överexponerad, allat detaljer i ansiktet är som borta.
Lite av mina tankar. Jesper, helhetsintrycket är att jag tycker att du har gjort ett bra arbete.
Jag återkommer med mina porträtt bilder när jag har bättre kunskaper. Just nu pluggar jag ljus och ska exprimentera lite i helgen.
Hälsningar
Robert

Håller med om att de är överexponerade men det är just den effekten jag är ute efter. Som jag skrev tidigare - försöka utelämna så mycket som möjligt utan att den blir för "över exponerad". Grunden i detta är att de målningar som jag gör är än mer överexponerade så det underlättar mitt arbete där.
/j

Smaken är som bekant som baken.
Just i detta digitala medium uppskattar jag, som jag också sagt tidigare, bilder med rikliga kontraster och tryck i färgerna, likt Jespers bilder ovan.
Min favorit är för övrigt tveklöst bilden på Alva!
Mvh // Staffan

#8, jag har nog väl uttryckt mig fel, men jag tycker att exponeringen är bra - passar bra in på bilderna. Det blev för mycket med damen i bild, enligt min smak.
Jim, jag snodde din bild också och lägger in mitt förslag, såsom Staffan påpekar är baken delad såsom smaken. Skärpan ligger en aningens fel, de ska ligga på ögonen. Du har lyckats bra med komponeringen och du har en utsökt smak med att sätta in hunden tätt intill Maria. Några detaljer i bakgrunden är störande, som Ikealampan som växer upp ifrån Marias huvud.
I bifogad bild har jag använt mig utav dodge och burn tool, och innan markerade jag alla fyra ögonen och la på filtret unsharp mask med lite feather/ludd. Jag la ned ett par minuter på bilden, att skriva den här texten tog bra mycket längre tid.
Hälsningar
Robert

Tack så jätte mycket Robert och Jesper.
Nu ska jag photoshopa lite och se om jag får något resultat.
#10. Det där var en av minna första porträttbilder jag tagit, därför hade jag inga som helst kunnskaper om bakgrund osv. Men jag skulle också villja att IKEA lampan var borta samt få det lite suddigare i bakgrunden. Problemet är att min kamera inte har någon manuell fokus. :-(
MVH
- Jim Johansson

Förlåt om det blir 3 inlägg på raken nu, men jag glömde nämna att det jag menade med att ögonen är att jag vill ha dom glänsande som på din bild med Alva.
MVH
- Jim Johansson

#12, mycket bra! För att vara lite petig, hennes vänstra finger sticker upp, en skugga bakom hundens högra öra. Du har ljussatt bilden väldigt bra tycker jag, jag antar att du har en ljuskälla kommandes från höger ungefär med en 45 gradig vinkel in mot Maria. För att ta bort skuggan i bakgrunden skulle du kunna ha en ljuskälla som belyser bakgrunden, alternativt ha mer mellanrum mellan vägg och objektet.
Hälsningar
Robert
#12: Bra jobbat Jim! Det enda som stör mig lite är att det är lite lite skillnad mellan vägg och hennes ansikte. Jag skulle gärna se att antingen bakgrunden eller väggen är ljusare, helst ansiktet.
Mvh // Johan