Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1210 ggr
LindaKarlstrom
0

Slutartid i studio.

Hej hej!

Nu kommer det en kanske lite korkad fråga… Men i alla fall, för kanske ett år sen fick jag höra av en kattfotograf att man inte kan använda slutartider kortare än 250-dels sekund. Då tyckte jag att sa hon så, var det så. Men jag har börjat fundera över det nu, det verkar ju väldigt konstigt om det är så…. Kan man fota med slutartider kortare än 250-dels sekund i studio?

/ Linda

Musiken
0

Oftast inte. Kameran "hinner inte med" blixten och man far en svart rand over en del av bilden.

Niklas
0

I studio är det vanligtvis inte så intressant vilken slutartid man har så länge som man belyser motivet med blixt. Blixtens ljus släpps ut under kanske 1/2000 sekund och då spelar det ingen roll om man har exempelvis 1/125 slutartid på kameran. Den "ser" ju inget när inte blixten lyser i alla fall.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mjioo
0

kortare tid borde väl inte spela någon roll sålänge det kommer tillrcäkligt med ljus. men längre tid är dumt om man är kattfotograf då katten rör på sig och man vill ha en skarp bild.

Niklas
0

#3: Som #1 nämnde är det inte alla kameror och blixtar som kan synka vid korta slutartider.

Längre tid spelar ingen roll om blixten är det enda ljuset.

Vänliga hälsningar

Niklas

LindaKarlstrom
0

Tack för era svar :) Nej det behövs ju inte vara kortare slutartid än så, men jag blev lite fundersam över hur det var.

Inkanyezi
0

Det där med den svarta randen gällde kameror med ridåslutare, alltså sådana spegelreflexkameror som har film.

Digitalkameran är lite annorlunda, de flesta spegelreflexkamerorna synkar med kortare slutartider också, men man får prova sig fram med den kamera och blixt man har. På korta tider är "slutaren" öppen kortare tid än blixten lyser, så man använder inte hela blixtens energi. Alltså får man öppna bländaren lite vid mycket korta tider om blixtens brinntid är längre än slutartiden. Det är lätt att pröva sig fram, eftersom det bara är att ta en serie exponeringar med olika tid inställd och se hur exponeringen blir.

Som sagt, utfallet blir lite olika beroende på vilken kamera man har. Antagligen bör man synka på "första ridå" som finns att välja i en del menyer för blixtfotografering. Blixten måste ju hinna börja lysa medan "slutaren" är öppen.

Så prova dig fram, bilderna av vattendroppar som du kan hitta i en del trådar är tagna med blixt men slutartiden ställd på 1/2000 eller 1/4000.

Blixtens brinntid är i stort sett beroende på hur många Ws (wattsekunder) blixtaggregatet har. En stor studioblixt kan ha en brinntid på mer än 1/500 sek, medan en liten blixt som den som sitter på kameran kanske inte brinner mer än 1/5000 sek. När man ställer ner studioblixten på 1/2 eller 1/4 så kortas brinntiden motsvarande.

Synk på "första ridå" betyder att blixten får tändpuls samtidigt som slutaren öppnar, medan synk på "andra ridå" betyder att blixten tänds ungefär 1/500 innan slutaren stänger. Den senare funktionen är avsedd att användas vid långa slutartider, men du kan prova hur det funkar vid kortare tid.

Musiken
0

Man lar sig ngt nytt varje dag :) Jag anvander nastan uteslutande film, sa jag visste inte att det blir pa annat vis med digitalt :)

Niklas
0

#6: Problem med korta synktider gäller en del digitala systemkameror också. Canon EOS 5D till exempel.

Vänliga hälsningar

Niklas