Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1002 ggr
[MartinaPettersson]
0

MEDIA..?

Någon som går/ska/eller ha gått på gymnasiut inriktning media -fotografi? Vad får man göra? Är det värt att prova på om man själv inte kan ett dugg om fotografering (även om intresset självklart finns), vad kan man bli efteråt? :) /Blivande mediastudent ^^'

rulda
0

Jag gick media och det är någonting som jag ångrar.
Jag ville lära mig mer om bildbehandling och om fotografering. Det var jättekul men jag kände inte att jag lärde mig någonting…
Om man känner att det är någonting som man vill jobba med i framtiden så kan det vara rätt. Jag trodde att jag ville jobba med bildbehandling men nu har jag ångrat mig. Skulle hellre vilja jobba med djur.
Men nu har jag så fruktansvärt mycket att plugga upp så det känns som en avlägsen dröm.
På mediaprogrammet läste jag Matte A, Engelska A, ingen uppföljnings kurs.
Men om du känner ett starkt drag till fotografering eller ljudredigering, kanske grafisk design eller text. Eller varför inte rörlig bild, så kan det vara någonting för dig. OM det är det du värkligen vill göra i framtiden.
Tre personer som jag gick media med har valt att fortsätta på den banan. Dom andra har lagt om ordentligt och har fått plugga upp alla sina betyg (så som matte B & C, biologi, kemi…

Om det är foto som intreserar dig, att du bara vill lära dig mer så kan jag rekomendera  att du går en foto kurs istället.
På skolan som jag gick i (rudbecks gymnasium, sollentuna) så kunde även dom som gick andra program välja att läsa foto A (vet ej om dom kunde läsa foto B)…

rulda
0

Oj glömde att svara på din andra fråga…
Dom börjar från grunden med allt. Även den som inte kan någonting från början kan hänga med utan problem.

Vad man kan bli efteråt?
Ja du enligt min mening så måste man vara RIKTIGT bra på det man gör för att få jobb. Det räcker inte med att kunna tekniken för att bli bra, du måste ha känslan för det.
Men om du har just DET så kan vägarna vara oändliga…

[MartinaPettersson]
0

Okej, tack för dina svar. Jag hoppas att det kommer gå vägen för mej, men jag tvivlar.. :/

joytick
0

Jag går IT-Media på John Bauergymnasiet i Östersund. Tyvärr har John Bauer lite dåligt rykte, i alla fall här i stan, men jag trivs jättebra. Läser man Foto så går man igenom allt grundligt och genomgående.

Men som Rulda säger så är det många som är intresserade av att jobba som fotografer, så det krävs lite mer än att bara kunna det tekniska. Man måste ha något mer också - "Det", och det kan man ju inte lära sig.

joytick
0

Ja juste, du är ju i skolan för att lära dig :) Så länge du har intresse för det så går det nog bra ska du se! :)

Cavello
0

Jag ska börja på media på Sturegymnasiet till hösten. Hade 280p i slutpoäng, så kanske egentligen är fel linje rent poängmässigt enligt vissa men på gymnasiet ska man ju välja något som man tycker är roligt, och det går ju alltid att komplettera med olika kurser.

Jag skulle aldrig klara av att göra om grundskolan 3 år till, tex. läsa samhäll men det är ju inviduellt för alla så media passar mig perfekt.

Ska läsa till Matte, engelska och språk tror jag :)

mjioo
0

#6 ska du inte läsa samhällsorientering? du kommer få läsa grundämnen som svenska, matte och engelska sen kommer det till andra ämnen som natur, samhäll och historia. det är sällan man slipper det och tur är väl det för sånt är ju trist att läsa upp sen.

själv gick jag estetisk bild och formgivning och ångrar det idag, har läst väldigt många kurser i bild och kulturhistoria men det är sällan man har användning för det när man söker jobb idag. jag läste även foto a, b och c. A-kursen är grunden, man lär sig foto med analoga systemkameror(tror det är lika för alla kurser) manuellt såklart, sen får man lära sig att framkalla och allt sånt. i B-kursen får man fota mer digitalt och får lite svårare fotouppgifter, då ska man verkligen visa vad man har lärt sig och använda sin kreativitet, även studera andra fotografer. i C-kursen lär man sig att fota helt självständigt, inga enkla fotouppifter utan man ska sätta ihop en portfolio som består av 15-20 bilder. allt ska hänga ihop på ett snyggt sätt men ska även visa hur mycket man kan. en portfolio behöver man om man vill plugga vidare som fotograf eller konstnär.

det var så det var för mig iaf och jag trivdes riktigt bra med de fotokurserna, men som sagt att få jobb med denhär grunden är så gott som omöjligt om man inte är riktigt duktig på det man gör eller har bra kontaktet.

det enda jag har som "jobb" inom foto är att jag är fotograf åt buzzbox(skivbolag)och det är långt ifrån något jag kan leva på även om jag får mer betalt för mina bilder ju bättre det går för dem så kommer det inte komma upp till en månadslön som man får för ett heltidsarbete, det är mer en hobby. söker just nu jobb för fullt och de flesta jobb jag sökt är som restaurangbiträde..

nu blir det långt här, men vill vara lite positiv också.

en fördel med att välja linje efter intresse som du gör med foto är att du får en paus ifrån det du inte vill göra, självklart kommer du få plugga sånt du inte vill också men det är väldigt lite. det bästa är om du känner att du fått ta det lugnt i några år och sen orkar plugga vidare till något specifikt som du tycker är kul men som är enklare att leva på eller om du lyckas få ett jobb inom media. ta vara på alla kontakter du kan få, genom lärare och allt annat, det är det viktigaste man kan ha efter att vara duktig på något. som (foto)konstnär behöver man bygga upp ett rykte som idag är svårt då det finns så många som är duktiga.

joytick
0

Jag tror att det är viktigt att inte hänga upp sig på vad man vill ha för jobb sen, för det är ju svårt att veta nu. Utan man väljer det man tycker är roligt. Och det finns väl ingen teoretisk linje där man får jobb direkt efter gymnasiet? Så tänk inte för mycket, utan känn efter vad du vill.

mjioo
0

#8 finns en del linjer jo, bygg är väldigt bra då är det nästan busenkelt att få jobb. det är lättare med vissa linjer än andra då man får en bra grund att söka jobb på men linjer som estetisk och media är inte några såna då det krävs mer än en utbildning för att få jobb inom de områdena.

men jag håller med dig, det är svårt att bestämma vad man vill jobba med i framtiden när man är 16år utan man får gå efter intresse så att man inte tröttnar för tidigt.

joytick
0

#9 Bygg, Fordon och sådana linjer räknar jag som praktiska, inte teoretiska ;) Men jag förstår vad du menar.

mjioo
0

#10 haha oj ja det är sant. men då borde media och sånt också räknas till praktiska.. svårt att sätta sånt i fack idaf hehe.

jag tycker att det borde vara mer praktik på gymnasiet, ja det finns lite tid men då borde man lägga på ett år så man får lite referenser när man ska ut i arbetslivet.
kanske kom bort lite ifrån ämnet nu..