NybörjarHjälp!!

Huvudsaken är väl att du tar bilder som säger dig något! Som du tycker om och blir stolt över. Sålänge du gör det så uvecklas du och efter en tid och lite träning så ska du se att du tar bilder som också tilltalar andra.
Att jaga bilder som andra tycker om är nog ingen bra början tror jag.
jag håller med #1 helt och hållet. när man säger att bilder inte säger något så är det oftast för att man tycker att det inte finns så mycket känsla i de, tillexempel en tråkig vinkel eller ett tråkigt motiv. det man kan göra är att tänka efter lite innan man tar ett foto och fundera på vilken känsla man vill förmedla. om man vill fota nånting som man vill förmedla mystik med tex så kan man leka med ljuset och vinklar kanske lite dunkelt ljus och hög kontrast i grodperspektiv, det är ju inte särskilt mystiskt med en ganska matt, kontrastlös bild rakt framifrån på något. för att få något att kännas litet så kan man fota uppifrån och tvärtom. testa dig fram! när du fotar så kan du testa att fota ifrån olika vinklar och med olika ljus.
okej tack så mkt jag ska nog gå ut och fota nu ^^
Kramar / Julia (=

Jag håller också med #1. Det är du som ska gilla dina bilder. Tar du bilder för att andra ska gilla dom så gör du det för pengar.
Det är inte många som begriper sig på mina bilder. På ett annat fora så får jag hela tiden höra att jag inte har ett motiv i mina bilder, men det den personen inte begriper är att en stenmur faktiskt kan vara ett motiv. Varför måste det hela tiden stå en människa eller någonting annat framför stenmuren?
Fota efter ditt tycke och smak och bry dig inte om vad andra tycker. Men för den delen var lyhörd för kritik när det gäller komposition eller ljussättning. Det kan förbättra ditt fotande utan att ändra dina motiv.
När man ger kritik på en bild ska man alltid utgå från bilden som sådan, inte vad det är för motiv. Som exempel kan jag ta mig själv: Jag är inte ett vitten intresserad av hästar och för mig ser alla hästar lika ut. Om jag ska ge kritik på en hästbild så kan jag inte kritisera motivet utan då ger jag kritik på ljussättning, bildvinkel, beskärning, redigering mm. mm.
Man ger heller inte kritik på varför någon har tagit en viss bild (finns naturligtvis undantag i vissa fall).
När det gäller din blombild så kan jag inte ifrågasätta varför du har tagit en bild på en konstgjord blomma. Utan jag ska säga så här: Fin bild du har tagit, väldigt bra komponerad med en bra bildvinkel. Överexponeringen förstärker bilden på ett trevligt sätt. Möjligen skulle jag vilja se den lite beskuren i högerkant så att huvudmotivet inte hamnar mitt i bilden. Även att jag skulle vilja sett att skärpan legat i blommans mitt (där fröna sitter, kommer inte på vad det heter).
Ut och fota och ta med dig tipsen från #2.
#4 hehe just precis det jag menade, du uttryckte just det jag tänkte väldigt väl.
Erfarenhet hjälper mycket, du lär dig mer och börjar märka mer med tiden som "fotograf" :) Man lär sig själv helt enkelt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus