Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 976 ggr
[IsabelleA]
0

Fluga - kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag önskar kritik på denna bilden som jag laddat upp, Nämligen på en fluga med objektivet 18-55 AF. Jag vill gärna ha bra kritik också så att jag vet vad jag ska fortsätta med men även dålig kritik.

Berätta då vad jag kan förbättra ;) Detta är första gången jag andvänder min Nikon D60 haha, så tänk på att jag är nybörjare ;)

denisesalomonsson
0

Grym bild, hade vart suvären om den stog på ett vitt papper eller liknande! Men den var verkligen snygg!

denisesalomonsson
0

SJälv använder jag mig också av en Nikon D60 och kitobjektivet, vilka inställningar har du? Har aldrig fått så snygg bild ;)

[IsabelleA]
0

#1 & #2 tack så mycket. :D För stunden hade jag inställningen porträtt. Många blev suddiga och oskarpa men hittade denna bland alla mina 795 bilder ;)

Cygni
0

Vad nära du kom med det objektivet! Bra bild. Du har fått en fin diagonal linje i bilden som gör den harmonisk. Det du kan tänka på är att inte ha objektet mitt i bilden. Vi människor gillar asymmetri. Hade flugan befunnit sig lite mer till vänster i bilden så hade du fått ännu mer harmoni i bilden. Det gör du genom att fokusera på flugan genom att hålla ner halva avtrycket och låser skärpan där sen komponerar du om bilden. Kanske inte så lätt med en toksnabb fluga.

Du har fått en snygg DoF i bilden också. Nu kan man inte se EXIF-filen på bilder i detta fora, så jag ser inte vilka inställningar kameran har gjort. Men i portättläge så brukar kameror prioritera en stor bländare och då blir bakgrunden så oskarp och fin som du har på denna bild.

DoF 

[IsabelleA]
0

#4 Tack så mycket! ska tänka på det! själv blev jag riktigt nöjd med bilden.

Ursäkta att jag frågar, komponera? haha, köpte kameran den 25:e  och har därför inte lärt mig så mycket ;) somsagt pendlar jag mellan handboken och kameran.

hehe, märker att jag har mycket kvar att lära men jag förstår lite i det du säger, tack så mycket!

Cygni
0

Du ska vara nöjd med en så bra bild. 

Komponera en bild kan man göra antingen direkt i kameran eller i ett bildredigeringsprogram (typ Photoshop).

Man kan komponera ett porträtt på en människa antingen genom att avbilda hela personen eller bara ansiktet. Det är två olika bildkompositioner.

Här är en bra artikel om bildkomposition. 

Det är mycket att lära men man har roligt på vägen. Lycka till!

Buuc
0

Jättesnygg bild! Ajj lajk! Jag har 14-42 objektiv men lyckas inte komma så nära! :S *avundsjuk*

[IsabelleA]
0

Putt ?