Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 515 ggr
Buuc
0

En liten fråga...

Jag har ett Olympus xD minneskort med 2 gb till min Olympus E-410. Jag undrar hur många bilder jag kan ta, hur många "High-quality" bilder får plats i det minneskortet? Jag har inte vågat fota över gränsen til 280 bilder..

Oliviahack
0

De brukar väll stå i manualen? i min gör de det iaf, hur mkt i GB man har och batteri tid så står de hur många bilder per batteri man kan ta.

(jag suger på att förklara)

Proosen
0

På vår Minolta F300 räknar den ned, dvs. den visar hur många fler bilder man kan ta.

På ett 2GB-kort kan jag ta över 800 bilder med maximal storlek och näst finaste Upplösning (jpeg). Drar jag på med finaste upplösningen (2560-1920 i TIFF) blir det ändå upp mot 140-150 bilder på 2GB men då är kameran så seg så den i princip endast duger till statiska bilder, i alla fall om man vill vara med och fånga händelser då det tar en försvarlig tid för kameran att spara ned högupplösta bilder.

Niclas

mjioo
0

varför har du inte vågat fota mer än 280? kameran säger till när det inte finns plats på kortet och det skadas inte på något vis

Buuc
0

#1 Ska kolla i manualen. :) Om batteriet är grönt, allså välfyllt, som jag oftast brukar ha, vet du hur mkt plats man får då?

#2 Okej, tack.. Så min kamera borde ta minst 300 bilder iallafall??

#3 Jo, men det är många som jag känner som det hänt att deras kamera "krashat" efter många bilder, och utan förvarning att det är fullt, har alla bilder försvunnit.. Visserligen var det kompakt och digitalkameror men det kanske kan hända på system också?

Martin
0

Ett annat tips är ju att ta t.ex. 10 bilder på blandade motiv med den kvalitet du vill. Räkna ut genomsnittsstorleken på dessa.

Dividiera 2048 MB (2GB) med det (t.ex 3.5 MB /bild) så får du hur många bilder du kan ta. Ingen exakt vetenskap, men på ett ungefär. Det blir rätt många. 585 för att ta mitt exempel.

mvh Martin