Sidoljus

Synd att bänken har så många andra skuggor som stör.
#1 snyggt med kontrasten hårt mjukt, blommans placering i hörnet gillar jag J

Tackar.
#3 bänk är ju ett stort symbolvärde och jag gissar att du vill uppnå en spänning som fångar betraktaren och då skulle jag öka på kontrasten mörker / ljus för att ge bilden mer kraft. Jag gjorde en snabb förstärkning av mörkret i bilden lite överdrivet och slarvigt men för att visa hur jag tänker. Du kan då med ljuset som går in i mörker få betraktaren att stiga in i bilden och få bilden att beröra.
Just att bänken står vid en gräns, asfalt gräs gillar jag samt att bilden ger mycket höst och skulle då kunna användas som illustration till en gripande novell /artikel.
#4 en bild med en trevlig rörelse även här skulle man kunna förstärka ljuset mitt i bilden för att få betraktarens nyfikenhet att riktas dit.
Skuggor är spännande, skapar både djup, riktning och rörelse, det som skapar skuggan behöver ju inte vara med. En ensam skugga över en kant kan ge mycket spänning och väcka nyfikenhet. Det är ju en fråga om att förflytta betraktaren och få igång andras fantasi som är utmaningen.

Kiara, tack för dina tankar. Jag kom inte så långt med mina, men du gav fin input.
Hälsningar
Robert

Jag håller på att avsluta "Unit 3" och i den fotokurs, hos New York Institute of Photography, jag genomgår så ingår det ett fotoprojekt till varje kursavsnitt. I projektet:
"Photograph #1. Photograph an outdoor object-not a person- that you think looks good when lit by direct sun coming at a 45 angel."
Se bifogat, det är den bild jag har lämnat in till skolan.
Läs även den artikel jag har skrivit om "Ljusets riktning".
Hälsningar
Robert

I samma projekt skulle jag även göra följande:
"Photograph #2. Photograph an outdoor object-not a person-that you think is enhanced by light coming from the side (either left or right)-that is, 90' sidelight. The best type of object for this type of sidelighting, as you know, is one in wich you want to bring out surface texture or writing."
Robert