Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2273 ggr
TacoBelle
0

Halleluja + Lite frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Wow! Min första systemkamera (en smidig Nikon D40) och jag är upp över öronen kär!!! Tänk att det kan vara så lätt att få bra bilder och tänk att man inte ska behöva gå utomhus i dagsljus för att få en skarp bild! Fast jag tänker redan nu börja samla till ett bättre objektiv. Jag är en macromaniac!

Men hur kan det vara så lätt att få bra bilder? Med en bra kamera kan ju vem som helst bli proffs!

Hur som helst så fick jag tyvärr bara en bruksanvisning på franska. Och på nätet hittar jag bara att ladda hem på engelska. Någon som vet om man kan hitta bruksanvisning till Nikon D40 på svenska?

Fråga två är om någon vet hur man gör så att man kan fota genom att se motivet på den lilla skärmen och inte behöva titta i ögat var gång.

Och så undrar jag hur jag ska ställa kameran i väskan. Ska den stå med objektivet nedåt eller uppåt eller på sidan liksom? Innerfacket har en löstagbar avskiljare med kardborreband. (bifogar en bild på väskan)

Och hur gör man om det blir fingeravtryck på objektivet? Kan man använda något slags medel vid rengöring?

Oliviahack
0

Jag kan bara svara på de som jag kan och tror!

Just Nikon D40 är väldigt lätt att hantera och då att ta kort med.

De finns väll massor med svenska bruksanvisning på nätet? Eller så kan man köpa en för en liten peng på typ tradera?

Jag tror att man måste ha Live View (stavning?) i kameran och de är väll inte alla som har det, har jag rätt?

De vore väll lite dumt om man gör så att man får fingeravtryck eller annat skit på linsen som jag tror du menar?, men annars så finns de nog medel i en vanlig fotoaffär!

Jag tror att objektivet ska vara neråt, men jag måste se hur de ser ut i själva väskan innan jag kan vara säker.

Hoppas de går bra!

TacoBelle
0

Jag har sökt på nätet efter en svensk bruksanvisning men hittade inget. Hade jag hittat så hade jag givetvis inte besvärat er här inne med ett inlägg och dumma frågor!

Vad är Live View? (ännu en korkad fråga sorry!)

Och varför tror du att jag skulle göra fingeravtryck eller något annat på linsen (?) med VILJE? Nej men det kan säkert hända, och har säkert hänt någon här också, dock inte dig antar jag.

cobol
0

Här finns en manual på svenska till D40 helt gratis och lagligt direkt från Nikon:

link

När du fotograferar med Nikon D40/60 måste du använda den optiska sökaren.

TacoBelle
0

#3 Perfekt! Tack för länken!

Aha så det går inte att fota utan att titta i sökaren. Hmm, antar att man vänjer sig men jag tycker det är jobbigt att ha näsan mot kameran hela tiden.

joytick
0

På de allra flesta systemkameror kan du inte fota genom att se motivet på skärmen, du använder sökaren. Det finns vissa undantag…

Fingeravtryck på objektivet brukar jag ta bort med en sån duk som man har till för att putsa glasögon, se bara till så att den är ren.

Ang. Väskfrågan så kan det ju bero på vad det är för modell på väskan också men ofast så ställer man kameran med objektivet neråt.

Oliviahack
0

"Och varför tror du att jag skulle göra fingeravtryck eller något annat på linsen (?) med VILJE? Nej men det kan säkert hända, och har säkert hänt någon här också, dock inte dig antar jag."

Har jag varit dum på nåt sätt eller? Jag försökte bara hjälpa dig! Jag har ingen egen system men jag fotar med en Nikon D40 som jag lånat av en jag känner, och då har jag inte rört linsen! Men de kan lätt hända när man ska ta av eller på linsskyddet. Ingen är perfekt!

Tazzar
0

Köpte du från pixmania?

1, Jag fick också min med en bruksanvisning på franska. Dock har jag lärt mig själv genom att experimentera lite, men som #3 sa så har Nikon manualer.

2, Det går inte tyvärr. Dessutom är risken större med rörelseorkärpa om du ska titta genom skärmen då det lättare blir skakningar ju längre birt du håller kameran.
Det känns lite ovant först, men du vänjer dig! =)

3, Jag har en likadan kameraväska som dig (iaf som den på bilden du bifogade) och jag har kameran med objektivet nedåt.

4, Linsen är mycket känslig så man ska inte tvätta av den bara sådär, tror man måste ha någon speciell trasa så att det inte ska bli ev. repor, och blir det märken/repor/skador på den så är det mycket svårt att laga den utan du måste köpa ett nytt helt objektiv. Jag har UV-filter på mina objektiv då de kan bytas ut om de blir skadade och dessutom inte är lika känsliga. Det är som en extra lins som man skrivar på och den kan man torka av lite då och då. =)

TacoBelle
0

Alltså detta är makalöst. Jag har haft kameran i några timmar och jag kan verkligen inte förstå hur jag klarat mig utan en bra kamera!

Men jag gillar inte väskan jag köpte till. Den är otymplig och kameran får inte plats på något sätt. Den får precis plats med objektivet nedåt men då är det en massa plats runt objektivet så jag är rädd att den ska kasa runt, om ni förstår hur jag menar.

#6 Jag tyckte du var otrevlig. Jag skulle aldrig få för mig att peta på den eller vara oförsiktig. Men jag har barn och rätt som det är kanske det sitter ett fingeravtryck på den.

#7 Ja jag köpte på pixmania. Kameran är väldigt lätt så jag har nog kommit på det mesta om den redan. Jag vänjer mig nog vid att titta med ögat. Det gjorde man ju alltid förr, innan digitalkameran. Skrattande Jag ska vara rädd om linsen. Ska gå till en fotobutik och köpa någon duk att rengöra med. Vad kostar UV-filter?

Bleenda
0

Live View finns inte på alla system. Men jag har en Canon 450D och på den finns det. Men annars har jag inte hört talas om någon annan. Man jag använder det inte.

Kladd på linsen kan man få hur lätt som helst. Fota bara en nyfiken valp. Sen har du en nos på linsen. Men visst ska man vara försiktig.

Labbnisse
0

Det beror på vilken diameter du har på objektivet. Ju större filtergänga ju dyrare filter. Sedan finns olika antireflexbehandling, enkla och i flera lager. Filter kan kosta från en hundring till över 500 kronor.

Ett motljusskydd är också väldigt bra att ha om det inte redan följde med vid köpet av objektivet.

Spectabile
0

Grattis till din nya systemkamera Glad Köp ett UV-filter, det är inte speciellt dyrt. Det skyddar optiken och du riskerar inte att repa eller skada objektivet. Det är helt klart värt pengarna.

anderssonnatta
0

Jag har en Eos 400D och eftersom jag aldrig har gillat att kolla på skärmen på kompakta digitalkameror så älskar jag att fota med systemen. Jag tycker det blir lättare att man skakar om man kan se bilden på skärmen, eller har jag fel?

Cygni
0

Grattis till nya kameran. Det är spännande att fota med en ny grej. Men det är aldrig kameran som gör fotografen. Med en bra kamera kan man ta "tekniskt" bättre bilder (skarpare, bättre DoF* och man har mer kontroll) men det är fotografen som riktar kameran mot motivet och komponerar bilden. Sen kommer framför allt efterbehandlingen som de flesta hoppar över. För som precis som med analogt fotograferande så kommer det sällan en perfekt bild direkt ur kameran. Efterbehandling behövs alltid.

Läs fotoböcker om de "stora" fotograferna (Cartier Bresson, Brassai m.m) och titta på deras bilder och hämta inspiration. Det är inte av en slump som deras bilder är tokbra.

* http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field

http://www.magnumphotos.com/Archive/C.aspx?VP=XSpecific_MAG.PhotographerDetail_VPage&l1=0&pid=2K7O3R14T1LX&nm=Henri%20Cartier%20-%20Bresson

http://www.masters-of-photography.com/B/brassai/brassai.html

Ursäkta den usla formateringen av texten.

Tazzar
0

#8 Jag tycker att det är bra att du är medveten om ev. fingeravtryck redan från början, alla tänker då inte på det. :)

Ang. väskan så satt jag också och funderade ett tag, men jag har med objektivet nedåt och det är lite trångt, men det går! Glad

Jag har fått mina båda UV-filter tillsammans med objektivet, på pixmania köpte jag ett paket där det bl.a. följde med. Men runt någon hundralapp tror jag, och det är det som sagt värt!

En liten fråga om pixmania, hur gick det för dig att få din kamera därifrån?

Min var flera veckor försenad, jag fick maila flera gånger och inte föränn vi i sista mailet bad om pengarna tillbaka så skickade de kameran. Utan att ens be om ursäkt eller något.

Cygni
0

Fotogrejer köper man på Tradera.se billigast.

TacoBelle
0

Tack för era svar! Skrattande

Jag är så glad för min kamera! Värd varenda krona. Ska skaffa uv-filter och lite smått och gott.

#14 Pixmania funkade utan något som helst problem för mig. Jag beställde kameran på tisdagen, på torsdagen hade jag fått avin och på fredagen hämtade jag kameran på posten. Allt var med i paketet och allt var helt och fint. Det enda jag tycker är jobbigt med pixmania är deras hemsida, den är lite krånglig.

Såhär ser kameraväskan ut inuti. Kameran får plats med objektivet nedåt men det är riktigt trångt och man får trycka för att få ner remmen.

Tazzar
0

#16 Japp sådär ser min väska också ut. :) Jag har däremot tagit bort den där väggen då jag bara tyckte att den var i vägen. *S*

anderssonnatta
0

Jag gillar inte min väska alls :S Jag tycker den är klumig och jobbig att ta med sig, plus att jag bara kommer få plats med ett objektiv till i den nu..

MrHyde
0

Hur går de me kameran nu?
Va ju hemma hos dig samma dag som du hämta ut den o kommer ihåg hur förvirrad du va för att de bara stog på franska. ;) :P
Såg att du hade fått en länk till en annan bruksanvisning så ja hoppas att de har löst sig, både me de och med väska. :)

Ja har själv köpt en systemkamera nu. :) En Canon EOS 450D. =D
Får den nån gång nu i slutet av veckan. :)

Whispree
0

Jag har en Canon EOS 450D där det finns Livewiev (så att man kan titta på skärmen) men jag använder det inte alls. Jag tycker att en stor fördel med systemkameror at just att man kan titta i sökaren!

Grattis till din kamera, och lycka till!

Kattapult
0

#4 Jag tyckte också det var jobbigt med att titta i sökaren i början. Nu kan jag inte tänka mig att göra något annat. Så du vänjer dig :)

Oliviahack
0

Jag har också köpt en system, Sony a300 och den har också Live View, men de är bara min pappa som använder Live. Jag tkr bara den är onödig Förvånad

Shira90
0

#22 aaa egetnligen , mamma och hennes man provade och dom bara hallå vi ser inget på skärmen x) så jag satte på live på dem så lyckades de ta en någorlunda bild

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

mjioo
0

nackdelen på live view är att du får ställa in skärpan manuellt och det tar längre tid att ta ett foto så om man ska fota nåt som rör sig så är det inge vidare. enda gången jag har fått användning för det är när jag fotat i någon konstig vinkel och har svårt att klämma ner huvudet till kameran hehe men nu när jag känner min kamera så fotar jag hellre utan att titta alls än med live view.

kaffebrus har billigar uv-filter och nikons kitobjektiv(gissar på att du har det) har ganska liten diamter om jag inte minns fel.

du sa att du hade plats runt objektivet? linda "remmen" runt objektivet så slipper du knö ner det sist och kameran kanske ligger stadigare.

jag lindar den alltid runt objektivet eller viker den och lägger på objektivet(min kamera ligger på sidan med greppet uppåt i sin väska)