Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 492 ggr
ssofia
0

Förlorade bilder

Har under veckan varit och fotograferat på ett scoutläger. Totalt blev det lite över 1000 bilder som hamnade på minneskorten. Jag hade ett 1gb minneskort och två 2gb minneskort.
Jag lånade min pojkväns zoomkamera som backup då mitt telezoom är inlämnat på lagning och använde därför inte min system så mycket. När jag nu skulle ladda in bilderna från systemen genom minneskortsläsaren går ungefär hälften av bilderna (ca 250 totalt) inte att kopigera in på datorn. När jag sätter igång kameran med minneskortet i upptäcker jag att det visas "Card Error", något som visades för ungefär tre månader sedan och försvann med en formatering av minneskortet. Men formaterar jag försvinner alla bilderna.

Jag har ännu inte formaterat minneskortet och vet inte riktigt vad jag ska göra för att rädda så många bilder som möjligt.
Lägercheferna och flera andra väntar bilderna i slutet av nästa vecka, men kan jag inte rädda bilderna blir det en besvikelse.
Någon som kan hjälpa mig?

Hälsningar, Sofia

Bleenda
0

Gå in till en fotoaffär och be om hjälp. Gör inget med minneskortet innan du fått hjälp. Min grabb råkade ut för något sånt här och tappade varenda bild.

Spectabile
0

Om du har en skrivare där du både kan skriva ut texter och/eller foton då brukar det gå att få in fotona till datorn genom skrivaren. Så ta dig en titt på skrivaren, där kan finnas en liten lucka som är mer eller mindre dold där det går att sätta i minneskortet.

Om du inte har en egen skrivare så kanske du känner någon som har och då går det ju plocka in fotona i den datorn och sen flytta tillbaka dom till din dator men hjälp av ett USB-minne.

Hoppas det ordnar sig för dig.

Inkanyezi
0

Om du använder programmet jpegdump kan du kopiera hela innehållet på minneskortet utan att någonting händer med det. Sedan kan jpegdump ta ut alla filer som går att kopiera om du hade formaterat kortet innan och inte raderat filer mitt i.

Läs bruksanvisningen för jpegdump och följ den om du ska kopiera ut kortinnehållet.

http://www.goto.onlinehome.de/dsc/jpegdump.htm

En liten beskrivning på svenska finns på:

http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=4a8de401-c397-4dcd-a426-f41cfb75cd85

[PeterWem]
0

Eller googla: http://www.google.se/search?hl=sv&q=free+recovery+software&meta=

Fungerar även när du har formaterat kortet.

ssofia
0

Min pojkvän hjälpte mig, han är elektriker men han lyckades lösa det iaf! ;) Tror det var jpegdump han laddade hem och genom det fixade in bilderna i datorn.
Visserligen ligger de bara numrerade, 1,2,3 osv. men jag har ju bilderna hela och felfria och det är huvudsaken! :)

Inkanyezi
0

Det känns skönt.

Tänk på varje gång när du ska fotografera, att du börjar med ett nyformaterat minneskort, och radera inte några bilder i kameran. Då går det att fiska fram bilderna om samma sak skulle råka hända igen.

Alltså; efter att man har säkrat bilderna med att ladda upp dem till datorn och tagit backupp på CD eller DVD, så formaterar man minneskortet i kameran. Sedan börjar man på ny kula (nästan). Bildnumreringen ska fortsätta där man slutade.