Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 5370 ggr
mihe
0

Speglingar i glasögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får man bort speglingar i glasögon? Det går inte att klona alla gånger. Se bild.

Tacksam för tips! / Mihe

Norrskenet
0

Det är inte roligt när man inte vill ha speglingar och jag vet inte hur man trollar bort det. Ibland kan man dock utnyttja det i skapande syfte

Arleklint
0

Det kan ibland fungera att använda polfilter för att få bort reflexer redan i kameran.

mihe
0

Tack för tipsen men i det här fallet är det tyvärr så att det är en väldigt bra bild för övrigt som är förstörd av denna spegling.

Det är en bild på fästmannen så problemmet kommer finnas kvar så jag vill verkligen lära mig. Fästmannen är poet och jag gör hans tryckta bilder, reklam, bokomslag m.m.

Men sånt här händer kanske en fotograf oxå. En detalj som förstör en annars bra bild. Någon man får ta.

(Fästmannen första bok är översatt och utgiven i USA nu i dagarna så vi tar lite coolare bilder för den amerkanska marknaden. En bild finns i mitt album här på f.if.)

Robert
0

Gratulationer till din fästman, det måste kännas kul.

Reflexer i glasögon vet jag inte hur man fixar i Photoshop, men när du tar bilden så vinkla glasögonen lite ned eller använda pol.filter.

#3, sitter din man i rullstol? Om inte så skulle jag unvika att ha med armstöden i bild.

Hälsningar

Robert

mihe
0

Det är svårt att undvika speglingar ibland. Så jag får lära mig ta bort det helt enkelt.

Ja han sitter i rullstol och vi tar ofta bilder utan rullstolen men vi skulle göra några med rullstol och det här är en av dom.

montax
0

Polarisationsfilter är ju ett tips.

Ett annat är att vinkla glasögonen en aning nedåt så att ljuset reflexteras nedåt istf mot kameran. Jag testar med mina glasögon nu och det funkar bra. :-)

Skaffa ett par skalmar utan glas kanske?

Du kan ju också prova att plåta från en annan vinkel. Du behöver ju inte vara på samma nivå som fästmannen utan kanske kan vara lite ovanför?

montax
0

Nu sprang jag en photoshop tutorial om polarisationsfilter på nätet. Den kanske kan vara till hjälp?

Polarizing filter

Robert
0

#7, jag testade tutorialn men speglingen försvann inte. Det som hände var att huden blev något ljusare.

hälsningar

Robert

montax
0

Jag har inte testat själv, jag bara samlar på mig bra länkar med photoshoptips. Skrattande

Det kanske går att fixa om glasögonen till solglasögon i photoshop?Cool

mihe
0

#7 Tack för tipset om tutorials. Ska testa det.

Tack för alla inlägg!