Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 481 ggr
Madde
0

Fråga om grå himmel

Ofta när man fotograferar på något av de program som finns så blir himmeln grådassig. Som med Lanskapsprogrammet. Hur gör man för och fixa till det i något av de manuella programmen. Ibland vill man ju få till de fina molnen och så.

Alla tips uppskattas.

/madde

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Arleklint
0

Jag vet inte riktigt hur du menar, men det låter som att bilden blivit underexponerad. Har du en exempelbild?

Madde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp det har jag.=) Här kommer den och den är tagen i programmet Landskap. Den är tagen nu på morgonen runt 7,20. =)

Madde
0

Hur ska jag göra så att inte det gröna nere i bilden blir allt för mörkt men ändå att man ser molnen på himlen. =)

Arleklint
0

Detta är ett problem som drabbar framförallt digitala kameror och även diafilm. Skillnaden mellan det mörkaste och ljusaste i motivet är större än vad sensorn/filmen kan återge.

Lösningen är att försöka jämna ut motivet. I detta fall kan du göra det med ett avtonat gråfilter. Alltså ett filter som är mörkt i överdelen och ljust i nederdelen.

Ett annat sätt att jämna ut är att slå en blixt i vassen, men det riskerar att ge ett onaturligt intryck.

Madde
0

#4: Ok tack för ditt svar. Sså ett filter kan hjälpa mig att ta bättre kort?

Går det inte och lösa på något annat vis? Som sagt alla tips är bra. =)

broderbluff
0

fotografera med stativ, ta en bild där du väljer exponering efter himmel och en efter vassen, sen lägger du ihop dem i datorn

Robert
0

Bra fråga och bra svar, tack för frågan och svaren!

Robert

montax
0

Hur man kombinerar bilder i Photoshop.

Madde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast jag måste säga att jag inte blev så mycket klokare. Visst förstår jag det där med att ha stativ och ta kort 2 gånger. Men om jag är ute och hittar något och har en person jag vill ha ett kort på. Då blir det ju mer naturligt.

Jag vet att jag har lyckts på vissa kort förut. Men hur har jag gjort då. Det är den stora frågan. =) hehehe

Sätter ut ett kort på hur jag har fått till det tidigare. (vet ej vilket program jag använt eller så.)

Robert
0

Du får tänka på ljusets riktning. Har du solen bakom dig så belyses himmel och ditt objekt lika mycket och du kan då få rätt exponering på båda. Har du solen framför dig så är det svårare att behålla allt i bild.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Är det bara på min skärm eller svarar du Madde på frågorna i inlägget FÖRE frågan hela tiden? Lustigt! :-)

Som Robert sa i första… Anledningen till varför bilden blev så lyckad i #2 är för att motivet är upplyst av nedgående sol och är ljusare eller lika ljus som himlen. Kameran ställer in exponeringen efter vad den ser och himlen och modell hamnar precis rätt på skalan. Det kvittar egentligen vad du använder för program eftersom det handlar om dynamiskt omfång. Det enda programmen gör är att ställa bländare, slutare och blixt egentligen och prioritera lite olika saker beroende på vilket program.

1. Porträtt: Så stor bländare som möjligt
  2. Sport: Samma som porträtt men med seriebildstagning och kontinuerlig autofokus kanske.
  3. Landskap: Så liten bländare som möjligt och blixten avstängd
  4. Natt:  Stor bländare och blixten inställd på bakre ridån (smäller av blixten i slutet innan kameran stänger slutaren.
  5. osv osv osv

Den brukar sällan ta ut svängarna särskilt mycket heller eftersom kameratillverkarna förutsätter att personer som använder programmen aldrig har stativ med sig eller vet hur man håller en kamera stadigt. :-|

Madde
0

Det blir inlägget före för att de jobbar på iFokus. Så du kommer nog se att ditt svar kommer före vårat. =)