Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2324 ggr
nemorosa
0

Fota solförmörkelse?

På fredag är det solförmörkelse som kan ses hos oss.
Är det någon som fotat en sådan?
Måste man använda något filter?
Andra tips?

medde
0

Jag rekomenderar dig att även gå in på denna länk och tittta LänkLänken öppnas i nytt fönster Den leder dig till Norrköpings Astronomiska Klubb. Där inne finner du mycket bra och nyttig information om allt du behöver veta om fotografera solförmörkelse

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nemorosa
0

Tack, Medde, för länken!
/Bia

[MartinaPettersson]
0

Vart kommer solförmörkelsen att "synas"?

nemorosa
1

Här finns ett skript där du väljer stad så
får du tiderna för förmörkelsen.

Buuc
0

Nää, jag är pank och jag kan inte köpa nåt nu.. Varför påminde ingen typ två veckor innan så man får förbereda sig? :( Sen ser jag inte när solförmörkelsen kommer synas över Kungens Kurva… :/

Buuc
0

Läste nu att jag inte behöver något extrafilter eftersom jag bara ska fota när det är total solförmörkelse! :) Men jag ska nog be pappa att köpa ett stativ åt mig. Man vill ju inte ha suddiga bilder. Men jag tycker ändå att ni borde påmint lite tidigare, det är inte lätt att köpa allt som behövs en dag innan… Nu är det enda jag behöver veta är vilken tid förmörkelsen sker hos mig!

nemorosa
0

#5, #6 Det var kanske ingen här som visste om solförmörkelsen
tidigare, jag fick veta det i går…
Total solförmörkelse kan vi inte se i Sverige nu, endast partiell.
År 2126 är tiden för nästa totala. Jag förstår vad du menar
med filter, det behövs inte under hela händelseförloppet. Men titta inte mot solen utan filter, det kan skada ögonen.

Buuc
0

#7 Okej, tack. Men kan jag ändå fota lite när det är som mest solförmörkelse? När är det i så fall, för jag ser tyvärr inte tiderna..

nemorosa
0

Förmörkelsen börjar 10.40 i Stockholm och kulminerar kl 11.42
i Stockholm. Jag ska också försöka fota fast jag inte har något filter.

Nu hörde jag på radion att om man riktar kameran mot solen kan den gå sönder…det gällde vissa kameror, men vilka det var sa man inte. Frågan är om jag törs ta risken… Fundersam

niffen
0

En sak bara, typ alla har fotat direkt mot solen någon gång. Så varför ska kameran gå sönder just imorgon? Solen kommer ju bli svagare när det är förmörkelse. Det är ju ett stort klot i vägen!

Sen är det ju bara att hålla ett kaffefilter framför kameran jue. ;P

// Buuc (som råkar vara inloggad på niffens användare)

Buuc
0

Någon som fått en bra bild? :)

nemorosa
0

Jag fick ett fotouppdrag idag på förmiddagen så jag glömde att över huvud taget titta efter förmörkelsen…och jag som har väntat så…

dolfen
0

Glömde bort den. :(