Hjälp! Vad kan det vara?
Jag har en Nikon D80 och ibland blir det en "suddig" prick på bilden, först trodde jag att det var något på objektivet te.x. smuts, men jag rengjorde objektivet och det kom tillbaka igen och då var det inte heller smuts. Så då trodde jag att det var objetkivet som bara var ett medföljande kit objektiv så då köpte jag ett nytt och det kom tillbaka igen. Kameran är inköpt i april i år och har tagit ca 5000 exponeringar. Och spegeln är också rengjord.
Jag undrar vad det kan vara för fel. är tacksam för hjälp.
Låter som smuts på ccd'n…… ?!?! Läs i din bruksanvisning hur du hanterar rengörning av ccd'n. Ev har du en rengörning tillgodo hos Nikon (det brukar ibland ingå en rengörning), ring dom och fråga.
Jag har en gång låst spegeln i uppfällt läge och hållt kameran med öppningen nedåt och sedan blåst på ccd'n och fick på så sett bort en irriterande prick. Eller så får du lära dig att klona bort pricken, det går det med ; )
Lycka till!
Mvh Anne
"och sedan blåst på ccd'n"
Förtydligar så inga misstag sker; blås inte med munnen utan med en gummiblåsa. Fukt på sensorn är det sista du vill ha.
Bra, tänkte inte på att skriva det…
…och tack, tur det finns vakna medlemmar. 
/Anne
Låter deffinitivt som skitig sensor. Det var den största anledningen till att jag en gång i tiden valde Olympus. De var då de enda som hande antidammfunktion och är fortfarande den som är bäst på det.
Jag har peppar peppar aldrig haft problem med skitig sensor på någon av mina tre hus och jag har fotot tämligen länge med åtminstone ett av dem.
Det finns massor av information på nätet om hur man rengör sensorer. Googla på. Jag skulle dock lämna in min om det inte gick att blåsa bort med en gummiblåsa.
mvh/guirn