Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 482 ggr
atilla
0

Hjälp att korrigera bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bild som jag tycker blev för mörk. Glömde att kameran var kompenserad med -1,0. Kan jag, och hur, åtgärdar jag detta i efterhand med PS? Några tips?

Fotord
0

Det finns lite olika vägar du kan ta.

1. Nivåer (Levels): Välj "Bild"/"nivåer". Här ser du ett histogram som kommer upp. Du ser att det inte finns några svarta "berg" till höger i diagrammet. Klicka och drag den vita triangeln under diagrammet åt vänster tills det når foten på det svarta berget. När du drar i den kommer du att se att bilden blir ljusare. Håller du inne alt-knappen när du drar så ser du också när du dragit för långt. När någon kanal "klipper", dvs du har buntat ihopa helvita pixlar med nästan helvita pixlar vilket resulterar i fler helvita pixlar, så visar sig dessa pixlar i olika färg på den svarta bakgrunden. Testa gärna genom att dra för långt med triangeln. Allt går ju att ångra.
  2. Screen: Duplicera bakgrundslagret. Ställ blandningsförfarandet till "Screen" (kan inte det svenska). Nu blir bilden onödigt ljus. Sänk därefter opaciteten för lagret tills det ser bra ut. 

Det första alternativet är vanligast och enklast.

Fotord
0

Ibland slöar iFokus till…

Fotord
0

…den här gången klickade jag frenetiskt på publicera och stängde sen fönstret i desperation…

Fotord
0

…det ska man nog inte göra.

atilla
0

Tusen tack för hjälpen. Provade alternativ 1. För ljus?

atilla
0

När man får så bra svar får du för min del, klicka på publicera, HUR många gånger du vill :-)

Robert
0

En del fotografer vad jag har fått erfara underexponerar alltid något steg för att inte bränna ut de ljusa partierna i bild.

hälsningar

Robert

atilla
0

Då kanske jag kan passa på att fråga vilket alternativ ni tycker blir bäst. Den första underexponerade (1 steg) eller den andra som är korrigerad i PS med Fotord.s hjälp.

montax
0

Den andra är bättre tycker jag men det saknas ändå något. En svag s-kurva kanske? Det ger lite mer kontraster i bilden.

Jag brukar underexponera 1/2 steg för att få mer stuns i färgerna. Glad

atilla
0

Provade detta också. Upplevde att väldigt små ändringar i kurvan gav väldigt dramatiska förändrigar i bilden. Lyckades nästan återskapa originalet. :-)

Niklas
0

Jag gjorde några småkorrigeringar. Vet inte om det blev bättre. Lite skarpare kanske.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

atilla
0

Betydligt skarpare. Jag tycker det blev en avsevärd förbättring, men är lite osäker på om jag får medhåll från kvinnan på bilden. :-)

jojjehanna
0

#7 jag har börjat underexponera för det mesta. Det blir ofta bättre för min 10D överexponerade ofta, särskilt svarta hästar.

atilla
0

Jag har inte fotat digitalt så länge och blev i början rätt besviken över att bilderna hela tiden blev så "dassiga". Jag har svarta hundar och jag lärde mig snabbt att kompensera för det. Den gamla analoga "kugghjulskameran" klarade detta mycket bättre.

Men nu börjar jag lära mig. Med den aktuella bilden glömde jag dock att ändra iställningen. Blev lite fel när det inte var en svart hund jag plåtade :-)

Jag tackar för all hjälp. Denna bilden "överlever".

Fotord
0

Jag softar istället :-)
Är nog inne i en mjukfas för tillfället.

atilla
0

#15 Jag gillar verkligen din softa variant. Snyggt!