Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 869 ggr
atilla
0

Organisera digitala bilder.

Undrar lite hur ni gör och hur ni strukturerar upp alla de digitala bilder ni tar. Sorterar per kategri, per år, eller något annat? Hur gör ni?

Vilka bilder sparar ni? Raderar ni helkassa, misslyckade, eller sparar ni precis allt.

Det har ju en tendes att bli mycket bilder.

broderbluff
0

Jag tankar in och då läggs det i år, månad, dag. Samtidigt när jag lägger in så gör en externhårdisk en automatisk backup på bilderna.

Ta bort misslyckade gör jag direkt efter jag har tagit en bild som jag ser att det är inget att ha.

Robert
0

Jag har en katalog för varje månad, därefter i katalogen har jag en mapp för varje dag som jag har fotograferat, med en liten kort beskrivning, typ "0608_Augusti"/"29-08_Antonias_ födelsedag" osv

Hälsningar

Robert

sandmark
0

Under kategorier, ex Landskap - Vänern -

osv

Datum och sånt lägger jag in i metatags

Ulle
0

Jag sparar alla mina bilder på en extern hårddisk, numrerar mappar med datum och en kort beskrivning, t ex 2006_08_04 Bornholm. Sparar alla raw-filer som digitala negativ och redigerade bilder som TIFF-filer.

Naturligtvis raderar jag raw-filer som är helt kass innan jag lagrar dem. Det fins ingen anledning att lagra helt misslyckade bilder.

För att lätt hitta bland bilderna använder jag registerprogrammet ACDSee pro. Det är bra och har många användbara funktioner.

MVH

Ulrika Weijmer

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Titti
0

Jag brukar spara dom årsvis i mappar med underkataloger. Sorterar upp dom sedan i "kategori". Katten har ju förstås egen katalog, Jr en…..o.s.v.

Ex: katalog: _2006
_Underkatalog: Sommar 06, Vimsan 06, Snappertuna 06….o.s.v

Har sedan en helt osorterad katalog på en annan hårddisk som säkerhet. Kan ju gå och "slarva" bort hela mappen med foton i ju, eller att hårddisken kraschar. Där är samtliga bilder. Går ju bra så länge man har gott om hårddiskutrymme.

Har dessutom hand om min mors digitalfotoalbum. Där har jag underkatalogerna med datum när hon har tagit dom.

Och för att riktigt göra en overkill av det hela så har jag ett album på den andra datorn också som uppdateras lite nu och då. Fast den egentliga orsaken till det, i det fallet så, är att ska jag skriva ut ett fotografi så måste den datorn vara igång ändå eftersom skrivarn är kopplad till den.

atilla
0

Det jag upplever som ett problem är de där enstaka bilderna man tar, när man stannar till med bilen någonstans. Har jag en "övrigt-mapp" så blir den snart ohanterlig.

Idag gör jag nog ungefär som #5. Per kategori och år. När det blir mer bilder får det väl bli kategori-år-månad

Likaså när man bränner en CD eller DVD. Hur hittar man sen den där bilden man letar efter?

Skälet till min fråga är att jag ännu så länger har ett system som är hanterbart, men om ett år…!?

jojjehanna
0

Jag har sorterat dem så här:

År - tillfälle - underkategori

Tex: 2006 - Elmia0812 - Welshriks - Utställning - Kategori A - hingstar.

Där blev det många underkategorier men huvudmappen är 2006 där jag ser flera undermappar såsom Elmia0812 och klickar man på den kommer ytterligare mappar såsom welshriks osv.

När det gäller tex bilder på sonen har jag Alfred 1, Alfred 2 osv. Brukar även ha Andras bilder när jag får.

Slänger usla bilder, ingen anledning att spara dem. Bränner då och då DVD/CD att ha som backup (borde göra efter varje fototillfälle då bilder sorterats och namnats men ibland blir det mer sällan), sätter då och då en backup DVD i bankfacket.