Fotouppdrag
Hej !
Jag har fått ett erbjudande om ett liten fotouppdrag . Det är min mammas kompis som ska ha 40 års fest på en båt . Så på festen vill hon gärna att jag kommer för att fota gästerna och "minglet". Hon ville ha minst en bild på alla gäster och även på fyrverkeriet , kaptenen , presentöppningen osv . Det blir ca 100 bilder som hon skulle vilja köpa trodde hon .
Jag frågade ungefär hur mycket hon var beredd att ge per bild och hon sa runt 3-4 kr . Jag tyckte det lät alldeles för litet , då jag på hästtävlingar tar 29 kr / bild , men det sa jag inte till henne .
Grejen är att om det blir för dyrt med mig , så kommer hon istället låta ders son fota med vanlig digitalkamera som då såklart blir gratis .
Så frågan är nu : Hur mycket kan jag ta betalt för just det här jobbet , vad kan vara rimligt ?

En fotograf tar kanske 500 - 1000 Kr timmen plus utlägg för kopior samt eventuell resa och plus moms. Ofta är minsta debitering två timmar. Det där ser ut som 3 -5 timmars uppdrag plus kanske 2 - 3 timmar redigering plus kostnad för kopior.
Sker detta mellan kompisar/vänner så bör du minst ha 100 KR i timmen tycker jag. Ska du bara leverera filer och inga färdiga kopior så debiterar de flesta fotografer redigeringstid utöver själva fotograferingen. Ska du leverera kopior till kunden så är ju priset helt löjligt, en digitalkopia av bra kvalité kostar runt 2 - 3 Kr så då tjänar du inget alls. Vill hon köpa 100 bilder så måste du säkert ta 300 till 400 bilder för att det ska finnas ett bra urval att göra.
Det är svårt att sätta pris på fotograferingar till vänner, man vill vara snäll. Jag har arbetat hela mitt vuxna liv med foto, försäljare, fotolärare, fotograf och nu i fotolabb. Jag har under mitt långa liv gett bort väldigt många fotograferingar till vänner, men man ska värdesätta sin fritid och sätta ett pris på den. Nu kanske du tar uppdraget som "utbildning" och vill lära dig, jag har ingen aning alls på vilken nivå det ligger.
#1 Tack , ditt svar har varit till stor hjälp !!