Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 705 ggr
Bullan
0

Stures tur i studion:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var det våran katt Sture, som fick vara modell.

Nu känns det som jag börjar få litet kläm på slutare och bländare i studionGlad Ge gärna konstruktiv kritik på denna!

Nu sätter jag denna i hård kritik och hoppas på att få många synvinklar på detta foto, typ något som jag borde tänkt på osv, om jag skulle ha riktat ljuset annorlunda,  m.m.

Glad…sedan är katten är inte så samarbetsvillig som man kan tro…han är 12år gammal och gör litet som han själv villCool

Inställningarna var:

Bländare f18 - Exponeringstid 1/250 sek - ISO 200 - Brännvid 30 mm.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

FeliciaS
0

Jag tycker bilden var fin, lite mörk. Hade gärna sett att katten kollade mot kameran och blänket i ögonen stör något. Du hade kunnat använda mycket lägre bländare (runt 3 hade varit lagom) och istället högre slutartid och lägre ISO. Bilden är tagen i bra höjd och den diskreta bakgrunden är fin, men jag hade gärna sett att den skulle vara färggladare - ex. grön :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

rulda
0

Oj vilken bild. Och vilken katt!
HAr själv två katter här hemma och jag vet hur svåra dom är att fota, tittar alltid åt fel håll, vill alltid nosa eller leka med kameran. Springer alltid iväg. Och att fota en mörk katt är helt klart svårare. Jag tycker på nåt sätt att katten ofta inte får några konturer. Det blir mer en svart klump med två ögon.

Jag tycker att du har fått ljuset bra, man ser alla konturer och hårstrån på kissen. Ögonpupillerna var bra storlek (ibland ser katter påtända ut på foton)
Katten ser lugn och avspänd ut.
Det enda som stör lite är speglingen i kattens högeröga. (eller skriver man vänsteröga) Det som är närmast kameran.
Det är bra att du har gått ner på rätt nivå (men ändå fått med öronen, varför försvinner ofta öronen…)
Har du några bilder där kisse tittar rakt mot dig? Skulle vara kul för att få en jämförelse.
Skulle vara kul att se att du hade ögonkontakt med katten.
Men i sin helhet tycker jag att det är en väldigt bra bild! Den ser ut att visa katten "rätt". Den visar att det är en fin och ståtlig katt.

Niklas
0

Bra, här tycker jag att du har lyckats. Reflexerna i ögonen är klädsamma. Möjligen kan du prova att göra bilden lite ljusare och öka kontrasten. Det är inte säkert att det blir bättre, men kanske.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Bullan
0

Tack för svarSkrattande Ska se vad jag kan ordna…jag har en del andra foton också på honom.

Tycker att då jag har lågt bländartal, så får jag för kort skärpedjup och pälsen blir suddig…vill ha så mkt som möjligt skarpt.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oki…här kommer en framifrån och med litet annan bakgrund…trixat i CS för att få fram den. Ljusat upp den mera och skärpt till den litet mera än den andra.