Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 733 ggr
Greenchen
0

Står inför mitt första kameraköp...

Till hösten, efter att ha jobbat livet ur mig den här sommaren, tänker jag köpa en digital systemkamera. Jag har inte tänkt köpa bästa möjliga, men bästa möjliga för 4-7000 kr.
 Vad har ni för kameror? Några tips om en lagom bra för en nybörjare som vill leka, lära och växa?

reevilo
0

Hej

Själv har jag en Nikon D300 men den kanske är lite dyr efterssom att du skriver 4-7000. D300 kostar runt 28.000 med objektiv och tillbehör annars är det är kanon fin kamera. Men Nikon D60 tycker jag att du kan kolla lite på, du kan nog även få en D80 för runt 8000 kr.

Men det är viktigt att du känner på dem ordentligt!

Själv tycker jag att Nikon är bättre än Canon men det är en smaksak.

Lycka till!

Greenchen
0

okej, tack för  svaret! D40 har jag läst på lite om, den är väl den och EOS 400 som har varit mest omskrivna som lämpliga nybörjarkameror. D60 antar jag då är snäppet bättre?

Martin
0

D60 är efterföljaren till D40 som jag förstått det (är bättre på Canons kameror än Nikons).

Canon har även släppt en 450D som är uppföljaren till 400D och nu i dagarna har de släppt en "budgetvariant" - deras billigaste digitala systemkamera; Canon Eos 1000D. (Ju fler siffror i Canonserien, ju "mer nybörjarkamera"/"enkel" kamera). Obs, det är antalet siffror, inte hur lågt tal…

mvh Martin

Cygni
0

På Tradera.se hittar du en massa begagnade dSLR-kameror.