Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 955 ggr
Bullan
0

friläggning - chromakey

Är det någon som har provat någont insticksprogram till Photoshop, typ Primatte Chromakey 3.0..där man lättare ska kunna frilägga ett objekt eller person?

Skulle vara intressant att veta mera om detta. Det är ju aningens bökigt och tidskrävande att sitta och frilägga för hand med bakgrunder som är si så där. Så nu är jag intresserad av att prova något nytt:)

Hittade denna länk om detta!

http://capdesign.idg.se/2.990/1.117884

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

pellepiano
0

Det är bara för greenscreen. För vanliga bilder finns tex Fluid Mask som verkar väldigt bra.

Bullan
0

SkrattandeJo, jag vet att det är till blue/greenscreensfoton. Hade tänkt prova fota mot sådan bakgrund här framöver. Är ju faktiskt din förtjänst att jag har blivit inspirerad till detOskyldigCoolhehe.

Har du provat chromakey? eller använder du photoshop som det är utan plugins? Vanlig friläggning med kanaler, sudd och lager, lagermask m.m…fixar jag ju…bara det att det är tidskrävande. Men det kanske inte finns några genvägar till en bra friläggning?

Fluid Mask har jag faktiskt inte provat ännu.

Jag fotar mest djur, katter och hundar…så det är ju det där med pälsen, det går att frilägga, men är tidskrävande och pillrigt. Men det kräver ju bra konstrast mellan djuret och bakgrunden också…så därför jag funderar på om blue/greenscreen kan fungera bättreGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

AndersT
0

jag har ingen erfarenhet av just det programmet, men om jag läste rätt så går det ladda hem och testa - du får nån vattenstämpel på det, men för att se om programmet funkar eller inte gör det ju inget..

fluid mask - jag evt inte hur senaste versionen är, men den version jag testat så funkade det sådär… bra till friläggningar med kontrast, men vid dålig kontrast är det kass…mycket pill och tar tid om det alls funkade

det enskilt bästa verktyget i PS är annars banor i kombination med kanaler och extract tool - kolla in russel browns guider.

Anders
Sajtvärd på bildredigering och bildbank
digitaldarkroom

pellepiano
0

Jag har hittils inte hittat nåt som ger perfekta resultat på en gång. Blir alltid en del pill efteråt.

Håller med Anders T om Russell. Extract Tool kan vara effektivt oxå.Man kan ta det i flera omgångar dessutom så man tar håret för sig och så.