Fyrverkeri Malmöfestivalen 2006
Ikväll kl 22.15 sköts avslutningsfyrverkiet av, av de flerfaldiga svenska mästarna i fyrverkeri: Göteborgs FyrverkeriFabrik AB.
Här är några av de 72 bilder jag tog (och det var låååångt ifrån alla som blev bra). Hamnade rent för nära fyrverkeriet, plus att jag missförstått var det skulle skjutas ifrån. Jag hade tagit en - trodde jag - bra position för att få Turning Torso i bakgrunden, nu är den med i kanten på ett par foto - trots att jag sprang för att byta perspektiv när jag insåg min miss 
Denna bilden är inte speciellt skarp på själva fyrverkeriet, utan med denna ville jag framhäva publiken. Levels ändrats så att publiken samt Turning Torso framhävs lite mer. Fungerar det - eller blev fyrverkeriet för ljust/suddigt?
mvh Martin
Crescendo! Tycker att det intensiva ljuset i nedre delen av fyrverkeriet tar över lite - vad tycker ni? Kan man göra något åt en sådan sak? Man vet aldrig i förväg om det blir en ljusstark (vitt ljus) eller färgstark (lila, röd osv) raket, så det är ju svårt att kompensera på förhand - och som i detta fallet när man dessutom har ljussvagare raketer på samma bild är det väl i princip omöjligt?
Jämför gärna med min Dagens Bild som är "lugnare" i färgerna/intensiteten.
mvh Martin
Skynda hemåt, innan ungdomsgängen tar över staden…
Fungerar rörelseoskärpan? Skulle jag haft längre slutartid? Det diffusa ljuset runt t.ex. trafiksignalerna, beror det på att man haft för kort slutartid? Tänker t.ex. på Jannes bilder från gränderna i Sthlm, där ljuset blir klart och fint trots mörkret - beror det på längre slutartid i de bilderna?
Blev kanske lite många bilder, men är så fascinerad av fina fyrverkeribilder och vill gärna lära mig / få feedback för att lära mig :o)
Har under kvällen varierat mellan att själv laborera med slutartider samt använt kamerans fyrverkiprogram. Själva fyrverkeribilderna blev (inte helt oväntat) bäst med kameraprogramet, medan jag dock tyckte de blev lite mörka så att man inte fick med något runtomkring, där tyckte jag det fungerade bättre med de egna inställningarna. Snart är det nyår, får väl laborera mer då 
mvh Martin

Jag tyckte att #4 blev en riktig kanonbild, även de andra var riktigt bra. Jag vet hur svårt det är att knäppa fyrverkerier. Man vet aldrig när man skall sätta igång eller så blir det världens bästa just när man knäppt

marnyman, när du tar bilder på folk ute på stan så kan du gott använda blixt med lång slutartid. Med den långa slutartiden bränner du in ljuset bakom huvudobjektet.
Hälsningar
Robert

På kompaktkameror kallas det slowflash, fillflash

Häftiga fyrverkeribilder marnyman hur gick du tillväga hur lång expoeneringstid osv ?
Jag kunde inte få till en enda fyrverkeribild på nyår den ville inte alls kameran eller så var de jag som gjorde helfel antagligen de sistnämda :-)
mvh/bjorsa
bjorsa: Jag använde dels kamerans programval för scener-> fyrverkeri, och utifrån de slutartiderna/bländarna den gav laborerade jag lite själv också. Hög tid att krypa i säng nu, men återkommer med detaljinfo i det snaraste.
mvh Martin

Sätter man kameran på ett stativ, ser till att inte ha med gatubelysning eller sken från sådant i bilden, använder en trådutlösare eller liknande, ställer in kameran på BULP, då kan man med olika längder på slutartiden få med de fyverkerier man önskar i bild.
Eller så gör man ett eget fyverkeri i Adobe Photoshop.
Hälsningar
Robert
bjorsa: Sorry för dröjsmålet :o)
Nu har jag kikat igenom mina bilder och här är inställningarna för bilderna (i den ordning de kommer i tråden, och kallade den bild de är utifrån filnamnet).
Jag började fotografera fyrverkeriet med kamerans egen inställning för kreativ fotografering - fyrverkeri. Den hade inställningen 2 sekunders slutartid, bländare f8.0 och AutoISO. Sedan började jag laborera med egna inställningar, utifrån dessa men upptäckte inte förrän nu att jag missat något med bländaren, för de jag tagit själv har jag tagit med f2.7 vilket jag fick för mig att programet hade inställt.
bild 051.jpg Shutter, 1/5s, f2.7, ISO 200
bild 012.jpg Manual, 2s, f2.7, ISO 100
bild 017.jpg Fireworks, 2s, f8.0, ISO Auto
bild 033.jpg Fireworks, 2s, f8.0, ISO Auto
bild 058.jpg Shutter, 2s, f2.7, ISO 200
bild 061.jpg Shutter, 0.8s. f2.7, ISO 200
Dagens bild, länkad i ett av inläggen:
bild 028.jpg Fireworks, 2s, f8.0, ISO Auto
Hoppas det kan vara till ngn hjälp, och nu får jag väl leta upp ett nytt fyrverkeri så jag får testa mer och kunna bli bättre 
mvh Martin