Vilket objektiv ska ja välja?
Har nyss börjat fota med systemkamera (har en Nikon d80) och funderar på att köpa ett Macro objektiv men vet inte vilket jag ska välja av dessa. Nikon AF 60/2,8 eller Tamron AF SP 90/2,8 eller Sigma EX 105/2,8 DG eller Sigma EX 50/2,8 DG eller Sigma EX 70/2,8 DG eller Tokina AT-X M100/2,8. Jag ska använda objektivet till att fota blommor och insekter. Vilket skulle ni ha köpt? Tack på förhand!!!!!!!!
Tamrons 90/2.8 vet jag många som är nöjda med. Har själv inte testat det.
Tamy Bergström som jag har intervjuat här på denna sidan har det som ett av sina objektiv, och utöver det så även ett Soligor/Cosina 105/3.5.
Jag har själv inte testat något av macroobjektiven så jag kan tyvärr inte uttala mig om dem.
Ett annat tips kan vara att kolla recensioner på t.ex. Fotosidan.se (länken går direkt till objektivrecensioner så får du själv välja om du vill ha med fasta eller zoomobjektiv.
mvh Martin

Tamron 90 mm är ett väldigt bra objektiv, likaså Nikons, men om du ska fotografera insekter kommer du kanske för nära med ett 60 mm med ett 90 mm "stör" du inte insekten lika mycket då fotograferingsavståndet blir lite längre för samma bildskala.