Foto iFokus

Foto

Etikettwebbplatser
Läst 886 ggr
denisesalomonsson
0

Galleri.

Nån som vet hur man gör ett enkelt men snyggt galleri till hemsidor?

/ www.denisesalomonssons.se.nu

pellepiano
0

Om du har Photoshop så kan det automatiskt göra webbgallerier med html och tumnaglar och allt. ( File>Automate>Web Gallery )

denisesalomonsson
0

Hur gör man sen?

Martin
0

Sen laddar man upp de mapparna, för fotona och tumnaglarna och allt lägger sig i de mapparna du valt samt så genereras html-sidor.

mvh Martin

Monday
0

Väldigt smidigt sätt att skapa ett album på! Jag prövade men lyckades inte göra så att bilderna visades större, ändra filnamet eller ändra titeln. Hur gör man det?

http://www.regret-nothing.com

Martin
0

Filnamnet får man nog ändra innan man gör galleriet (i utforskaren på datorn). Enklast är nog att ändra det i samband med att man lägger över bilderna från kameran (om man nu vill att alla bilder skall heta likadant och sedan ett nummer).

Titeln är väl bara att ändra i en av rutorna där man gör inställningar vilka mappar osv?

Bilderna blir större när man klickar på dem, i alla fall har jag det för mig. Har inte ps här just nu så kan inte kolla.

mvh Martin

Monday
0

Jo, så kan man ju visserligen göra.

Menar själva titeln på sidan, det står ju ex. Adobe Web Photo Gallery, men jag vill att det ska stå något annat.

Och ang bilderna så vill jag att de ska visas större.

Martin
0

#6 Aha, det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med - vet inte om man kan få bort den titeln och vet inte hur man gör om bilderna skall vara större än vad de blir i defaultläget.

mvh Martin

Monday
0

#7 Lyckades fixa det iaf! Tack för hjälpen.

Martin
0

Så bra!

mvh Martin

denisesalomonsson
0

Jag fattar ingenting :$ kan nån förklara steg för steg i "enkla" ord då jag är väldigt trög XD

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skapa en mapp med de bilder du vill ha i ett galleri, döp mappen till t.ex. "Denise".

(jag har bara lagt ner några av mina mobilkamerabilder för att det skall bli ett bra exempel)

mvh Martin

Martin
0

Öppna Photoshop och där hittar du under Arkiv - Automatisera (?) - Webgalleri

mvh Martin

Martin
0

När du klickar på den (ovanstående alltså) så får du upp den här bilden. Du kan välja olika maller i det översta fältet (du ser exemplen i miniatyr ute till höger beroende på vilken du väljer).

mvh Martin

Martin
0

I mittensektionen på samma ruta (alltså under där du valt mall) så finns källa och destination.

Källan så klickar du fram och markerar den mappen (denise) som innehåller de bilder du vill ha fram i galleriet. Som källa markerar du en annan mapp (som du har gjort - eller gör nu) - jag brukar döpa den till samma namn som källan fast med tillägget "_webb", så vet jag sedan att det är den mappen jag skall ladda upp innehållet i till hemsidan.

mvh Martin

denisesalomonsson
0

Har fått till galleriet, men hur får jag in det på min hemsida?

Tack så jättemycket Marnyman :D

Martin
0

Den understa biten behöver du inte bry dig om ifall du inte vill, men där kan du göra inställningar om hur stora förhandsvisningarna ("tumnaglarna") skall vara, du kan skriva in vem som är fotograf osv (bara att byta "meny" i rullgardinsmenyn och fylla på vad du vill).

När du klickar på "Ok" så börjar det blinka till lite i Photoshop och det är alla sidor som genereras. Dels en sida för varje foto och dels så förminskar photoshop bilderna och gör tumnaglar.

När det är klart startas din webbläsare och visar dig galleriet.

mvh Martin

Martin
0

I mappen "denise_webb", dit vi ville att galleriet skulle sparas ser det nu ut så här: (se bild)

mvh Martin

Martin
0

Allt det skall laddas upp på din hemsida. Enklast är att ladda upp hela mappen "denise_webb".

Har du sedan hemsidesadress (t.ex.) www.denise.se så blir din adress till galleriet www.denise.se/denise_webb/

Hur du laddar upp till din hemsida gissar jag att du vet?

Nu är det läggdax, hoppas det fixar sig för dig (du får gärna länka när du har lagt upp dina foton).

mvh Martin

denisesalomonsson
0

tack så mycket ;)