Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 3411 ggr
Staffan
0

Action-fotografering

Även om det kräver träning så är det både roligt och tacksamt att fotografera människor som utför något slags actionmoment. Hur många imponerande bilder av exempelvis extremsport-utövare har man inte sett? Tänk er de där mäktiga bergstopparna som någon ensam skidåkare äger för en liten stund…

Med den nya digitala tekniken har möjligheterna dessutom kommit oss alla till del. Man behöver inte längre vara orolig för att få en hel rulle bilder på människor vars fötter precis försvunnit under vattenytan… :)

>> Ett exempel på actionbilder

Ladda gärna upp egna bilder eller lägg till fler länkar om ni har några på lager!

Mvh // Staffan
ps. Inlägget kanske delvis borde ligga under kategorin "landskap och natur" men det kändes mer naturligt att posta det i den här gruppen…

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Panning To Freeze Motion, följa med kameran med det objekt som rör sig. Effekten blir tydligare om man har hela objektet i sökaren och när det är mitt framför en för att röra sig från den ena sidan av sökaren till den andra (nu följer man med med kameran, objektet ska förhoppningsvis vara stilla i sökaren).

Genom att följa med objektet med kameran så får man en bakgrund som är suddig och om man har hållt kameran stabilt mot objektet så ska man ha en skarp bild på det som har rört på sig.

I mitt fotoprojekt ingår det att ta en bild som beskriver action, "The objective of this picture should be to express a sense of speed."

Idag var jag ute och tog en serie av bilder på mina döttrar, och det var två bilder som jag nu har flaggat i PS. När jag tog bilderna hade jag kameran på ett stativ, använde A (aperature priority) och ställde in bländaren på minsta möjliga, vilket hamnade på 7,4 f med en slutartid på 1/45 s.

Den vänstra bilden funderar jag på att skicka in till skolan, men jag ska försöka ta några bra bilder även i morgon, och då förhoppningsvis med bättre skärpa. Och där ligger svårigheten, att få bra skärpa.

mvh

Robert

Robert
0

Nu sitter jag och går igenom dagens skörd av bilder och hittade en som kanske tom är bättre än de två jag la in här ovan, eller vad säger du?

Stefan
0

Häftiga bilder! Det måste jag testa nån gång..när man får tid :)

Gillar att det blir suddigt ner mot benen och fötterna.

AktieTrader
0

Det märks att du går en fotokurs på engelska :-)

Robert
0

Har man inte möjlighet till att ställa in kameran manuellt så kan man använda exempelvis ett exponeringsläge som "Porträtt".

Niklas
0

Mycket läckra bilder. Jag gillar ljuset du har lyckats fånga också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Något som kan vara värt att ha i åtanke är vilken slutartid man har. I bifogat har jag haft en slutartid på 1/5, använt stativ, och fotat i RAW.

Det var en buss som susade förbi när jag tog bilden och den syns det inte mycket utav i bild.

Robert
0

I närheten av storkyrkan lyckades jag med att fånga in en fartdåre, notera fotgängarna, längre bort i bild, som försöker kasta sig undan och 30 markeringen på gatan.

Action, med en slutartid på 1/8 s, stativ.

Practical Photography Film & Digital, augusti nummer 2005, har en hel del inslag om just hur man kan ta actionbilder. Mycket intressant läsning för den som vill lära sig mer.

johan
0

Kul! Det verkar som att stativet är väldigt viktigt här!

Något jag gärna skulle lära mig mer av är att få ett objekt som kommer mot kameran skarpt och rörelseoskärp på bakgrunden. I teorin vet jag att man gör detta genom att zooma under exponeringen, men det verkar lättare sagt än gjort…

Mvh // Johan

Magnus
0

Snygga bilder!

När man fotar bilar blir det ju mycket roligare om man kan få med lite fart i bilden istället för att bara frysa läget.

Här är en bild jag tog på Kinnekulle tidigare i år

Magnus
0

och här kommer en till

Benke
0

En av mina favoritbilder. Fast jag tog nog närmare 50 bilder innan den satt. Länge leve den digitala tekniken! :O)

Mvh/Benke

Andreas
0

Att fota en cyklist under en tävling som dessutom kör utför en backe är inte speciellt lätt. Jag kan därför tycka att bifogad bild blev rätt lyckad. Det är väl i så fall att den närmaste björken i bakgrunden ser lite missbildad ut. Men jag tycker i alla fall att man ser att det går rätt snabbt där.

AktieTrader
0

Fota action i en mörk skog när man är tvungen att använda blixt är svårt. Att använda "slow synk flash" är nog det bästa aternativet. Det kan heta något annat på din kamera men det innebär att man har en lång slutartid och en blixt i slutet. Då blir bakgrunden i rörelse när man panorerar och man lyser upp motivet med blixten i slutet.

Men det kanske det du har använt.

Robert
0

Häftiga bilder rakt igenom, det blir mer levande bilder med lite rörelse i actionbilderna.

Robert

Niklas
0

Här är en bild tagen vid Ullna Hillclimb i våras. Till höger på bilden syns målstolpen som han passerade på det här stilfulla sättet.

Vad står det på ryggen?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Det är väldigt svårt att få till det med långa slutartider och få skärpa på rätt ställen. Tyvärr hade jag inte tillgång till stativ vilket knappast förbättrar chanserna.

Här är det första av två motiv som jag tyckte blev ganska bra, men skulle gärna göra det ännu bättre.

Mvh // Johan

johan
0

Nummer två. Amanda kommer springande.

Mvh // Johan

Robert
0

johan, när människor är i rörelse så får du tänka på att de rör sig framåt och upp/ner, det gör att det blir omöjligt att få skarpa bilder, såvida det inte är någon slags moonwalkers.

Bilar, cyklar, båtar mfl, rör sig jämnt åt ett håll, därför är det mycket enklare att få skarpa bilder på dessa objekt.

Jag tycker att du har fått bra skärpa på bilderna, bra arbetat. Jag blir också glad för att du har lagt upp de två bilderna. I #17 skapar bakgrunden harmoni, medan i #18 blir det jobbigare. Båda är bra bilder men den första är bättre.

Det är något man ska alltså tänka på, vad det är för bakgrund. Ljusa bakgrunder är inte bra, exempelvis som moln.

Hälsningar

Robert

Robert
0

När jag satt och redigerade lite bilder åt min fru så hittade jag en trevlig bild som jag tog i somras vid vårt besök på Borgbacken.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Här är en rolig bild jag tog på min lillasyter Julia i sommras.

Jag försökte springa i samma takt som hon för att få henne bli mer klarare än bakgrunden. Det lyckades dock inte så bra som jag hade tänkt mig. Att springa i samma takt som ett barn är en riktig utmaning ska jag säga er. :-)

Citron
0

Här har vi lite andra action-bilder(?). Det blev kanske inte dom bästa korten, men man måste ju erkänna att dom är roliga med hennes konstiga "action-grimarser." :-)

MVH

- Jim Johansson

Staffan
0

#20 (Robert)

Den bilden gillade jag - fin!

#22 (Citron)

De två högra skatebilder på Julia var fina tycker jag. Inte minst som du också säger tack vare hennes härliga ansiktsuttryck som skvallrar om hur koncentrerad hon är… :)

Bifogar en annan bild som jag tog i skidbacken för många år sedan på en kompis som skulle göra ett trick… :)

// staffan

Robert
0

#23, underbar bild, det ser ut som om det är ett trick som har misslyckats. Man nästan ser att det börjar göra ont om nacken. Hoppas att det gick bra.

Hälsningar

Robert

Staffan
0

Jodå, det gick bra, det fanns gott om lössnö där… :)

// staffan

Benke
0

16 sekundmeter utanför Västervik. Fotografen satt i en annan segelbåt som gungade lika mycket som motivet…

Mvh/Benke

Benke
0

Samma fotograf och samma motiv som i #26. Men lite lugnare vindar utanför Landsort.

Mvh/Benke

Citron
0

#26. Hissa segel och skepp ohoy!

Det ser rysligt farligt ut det där. Ligger båten på gränsen till att välta?

MVH

- Jim Johansson

Robert
0

Benke, det ser friskt och härligt ut. Det gäller att ha ett stadigt tag om kameran när man fotar i sådan vind. #27 väldigt fin bild, enda som återstår är att räta upp horisonten, för nu ser de ut som om det seglas i en uppförsbacke.

Hälsningar

Robert

PS. Det gungar inte bara på sjön!

Benke
0

#29 Aha - horisontlinjen var ju en viktig detalj, Tack!

#28 Näe - inte kan den välta i 16 m/s. Det krävs uppåt 30 m/s för att doppa seglen (fast även då reser sig den direkt igen). Men lite mer revning hade inte skadat - det hade gått lite fortare då…

Mvh/Benke

bjorsa
0

De var enduro tävlingar här i helgen så en liten action bild

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å en till

Robert
0

#31, Snyggt! Höbalen ramar in första föraren skitsnyggt, härligt ljus och mycket fin bakgrund. Rätt komponerad, när de åker över bilden. Enda lilla störande är vägen som ligger precis ovanför hjälmarna.

#32, Fräckt! Lite oskärpa och något överexponerad men fungerar rätt bra.

Snygga bilder Bjorsa.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Tack Robert,

Här bilden utan väg jag klonade bort den

Tilläggas kan att jag är mkt nöjd med kameran(dimage z5) so far,bilderna är tagna med max zoom dvs 12 ggr  

mvh/bjorsa