Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 866 ggr
Klasselover
0

Kritik porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag brukar oftast hålla till vid hästfoto iFokus, men idag har en vän varit här och jag fotade henne. Vill gärna ha kritik på e bild, men jag är nybörjare så ta det lite lugnt ;) Endast beskuren..

Emma som hon heter har precis klippt sig och jag hamnade i chocktillstånd när jag såg henne, hon har alltid haft långt hår. Tycker dock hon passar riktigt bra i kort. För er som vill får ni gärna gissa hur gammal hon är ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Putt..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

dolfen
0

Putt?… Aha! Du spelar golf!? ;-)

Klasselover
0

#2 - Japp :D Hahah nää x)

RaggeNo1
0

12 år gammal? :S

Klasselover
0

#4 - Näpp ;) Jag tycker hon ser äldre ut än vad hon är :O

[Tassy]
0

16 år?

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det avsiktligt underexponerat? I så fall varför?

Om jag ska kritisera så är det väl främst själva hantverket. 

Du bör fösöka få med så mycket som möjligt av tonomfånget när du tar bilden, det går inte att få fram det som saknas med bildbehandling. 

Sedan är det ljussättningen. Man klarar sig bra med en lampa eller ett fönster som ljuskälla, men lite ljus bör falla i ögonen, eftersom ögonen är det man först ser när man tittar på ett porträtt. Helst ska man se dem bra. Du har bra ögonkontakt, men ljuset räcker inte in i ögonen eftersom ljuskällorna är för långt åt sidan och uppifrån. För porträtt bör man nästan alltid ha huvudljuset snett framifrån och inte alltför högt. Fyllnadsljuset mot skuggsidan kan man få med en reflektor.

Ljus från taket ger ofta just den här effekten att ögonen blir mörka, eftersom de hamnar i skugga. Därför är den ofta rekommenderade metoden att slå blixten i taket sällan riktigt bra till porträtt. En bit upp på väggen kan fungera bättre, men då får inte väggen vara färgad.

Lakanet som blev bakgrund här kanske skulle funka bättre som reflektor för ljussättningen… 

Så, kraftigt minus för underexponeringen och något mindre kraftigt minus för ljussättningen. 

Ögonkontakten däremot får ett rejält plus, och det är bra att bakgrunden är skrynklig och inte manglad med raka veck

Klasselover
0

#6 - Nepp, men jag tycker också hon ser ut som 16-17 :) 

#7 - Nej, den är inte medvetet underexponerat. Fotot är taget utomhus. Tack för kritiken!