Linslock?
Om det nu heter så:P
Det har iaf jag tappat till min kamera..
spelar det någon roll om man har det eller inte, om man bara har kameran i sin väska då man inte använder den?
har alltså en nikon d40 med tillhörande objektiv.
Risken är ju att det blir repor på objektivet, det räcker ju med ett par små sandkorn i väskan. Jag har en kompis som hade sin nikon utan linslock i väskan och när hon tog upp den efter en tåg resa så var UV-filtret helt krossat trots att hon varit försiktig. Som tur var så kostar ett filter bara några hundringar, men pajjar objektivet så är det inte lika kul :/
Men det borde väl gå att köpa ett nytt linslock någonstans?
Hanna

Det var de jag var rädd för ;/ Men var tvungen att fråga, då jag såg en massa folk igår som gick runt med sina systemkameror utan linslock..
Jo, då undrar jag också om det går att köpa nytt linslock.. vet med mig att jag inte är speciellt rädd om mina saker.. Så ett sånt hade ju varit bra..
Massa dumt att jag tappade mitt igår :/

Ja gå till butiken du köpte kameran i.

Nu har jag kollat runt lite på internet, och då undrar jag lite över storleken..
Objektivet är ju 18-55 mm.. ska jag då ta ett lock som är på 55mm?

Eller är det något annat mått man ska gå på?

18-55 är brännvidden, du behöver veta diametern, ska stå på objektivet. Annars fråga i affären, de vet ju.

diametern på det objektivet är 52mm

Jag köpte ett nytt lock till mitt 18 - 55 objektiv på cyberphoto av märket Dörr för 39,20:-