Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 471 ggr
Arleklint
0

Regnvåt stad

I kväll när det mörknar tänker jag ge mig ut på stan och fotografera lampor och ljus som reflekterar i vattenpölar. Kanske på kullersten.

Om fler har eller gör sådana bilder kan ni väl lägga upp dom här.  Jag återkommer med mina.

Robert
0

Vilken härligt idé. Här i Helsingforsområdet har det inte kommit mycket regn. Det enda vi känner utav är röken ifrån ryska skogarna.

Hälsningar

Robert

[kobbeuffe]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hörde att dom hade varnat för att gå ut i röken pga att en rysk soptipp också brinner och den kan man ju tänka sig att är heeeeelt miljövänlig. Så ta det lungt Robert att di inte börjar se små gröna gubbar :) (Eller rosa)

bjorsa
0

Här en bild på träd som reflekterar i vattenpölen på våran grus/lerväg till huset .

mvh/bjorsa

Arleklint
0

Nu var det inte fullt så blött i gränderna som jag önskat, men här är kvällens bilder.

Arleklint
0

Här är en annan

Robert
0

Janne, bra genomtänkte bilder. Tänk vad ljus och reflektioner kan göra mycket.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Ser att jag läste lite slarvigt skulle ju vara stad å de var ju knappast min bild .

Fin bilder på gränderna i gamla stan !

mvh/bjorsa

Erix
0

Areklints bilder är grymma.

Jag som är nybörjare här, kan man få höra vilka inställningar man/du har på kameran för att uppnå detta resultat ?

(Förutom känslan som nog är medfödd….. Flört)

Arleklint
0

Tack!

Jag har upptäckt att det sker någon komprimering av bilderna när jag lägger upp dom här. Jag måste ta reda på hur stora bildfilerna kan vara så att jag kan anpassa dom rätt från början.

Jag har fotat bilderna i RAW-format med bländare 11 och att antal sekunders exponeringstid. Jag använde D2X och ett fast 50/1.8.

Martin
0

#9 800x600 har jag för mig att någon skrev att bilderna kunde vara - så att om man har dem i det formatet från början så kan man själv välja kvalitet på dem, men har man dem större så blir det någon komprimering. Väldigt vackra färger, framför allt på första grändfotot!

mvh Martin

Arleklint
0

Bilden krymper rejält i filstorlek…
Hur många kbyte får filen vara?

Martin
0

Det har jag inte sett några gränser på, har sett bmp-filer på nära 1 MB postade här.

mvh Martin

Robert
0

800x600 stämmer och om kvaliten ligger på 30-100 kb så ser bilderna bra ut.

Hälsningar

Robert

Arleklint
0

Nu ser bilderna bättre ut då jag lagt upp dom som bmp.
jpeg-arna komprimerades vid uppladdningen.

Robert
0

Tack för din omtanke Janne, men de som sitter med långsam internetuppkoppling får vänta i evigheter. Det är snällt om du (och även andra) kan hålla filerna små.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#4, 5: Mycket trevliga bilder. Har du gjort någon efterbehandling av dem?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Arleklint
0

Nej det är ingen efterbehandling alls i dom.