Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 945 ggr
bosse
0

African black cobra.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tillbringade helgen nere i Kampala, så igår passade jag på och besökte Entebbe zoo. Jag tog drygt 100 foton och när jag fotade shimpanser, så var det nån som såg en svart orm alldeles vid vattengraven. Alla andra drog sig bort och jag var den ende, som gick mot strömmen. Det visade sig vara en cobra som nyss fångat en fisk och höll på att svälja den. Jag lyckades med 2 foton, men det andra fokuserade fel, när den simmade iväg med bytet. Jag stod ungefär 2 m. ifrån den. Den blev oroad och spottade ut fisken och då lovar jag att den var snabb.

Ett annat gäng hade åkt ner till ekvatorn och fotat, när vattnet snurrar medsols på norra sidan, rinner rakt ner mitt på ekvatorn och motsols ca 5 m. på södra sidan. Innan jag åker på semester ska jag försöka hinna fota detta ockå. Ca 2 timmars resa från Kampala.

bosse
0

Jag lägger även ut det andra fotot.

Kattapult
0

wow :O Fräckt.

webbwalle
0

Cool synd på ofokuset bara!

Känner igen stress-symtomen

bosse
0

Det kanske inte var så mycket stress som att objektivet borde rengöras från damm. Mitt andra objektiv la helt av till slut. Under torrperioden är det otroligt dammigt här, utan att man märker det på annat laptoppen och när man duschar.

Här en grön mamba.

bosse
0

På min sista resa ner från Mbale till Kampala så passade jag på att stanna i Jinja och "the source of Nile", som det kallas. Jag kampade på en eko camp www.thehaven-uganda.com ett par nätter. Det var fullbelagt så jag sov i tält väldigt nära naturen kan man säga. På lördan låg jag och slappade vid stranden av Nilen under ett parasoll. Jag blev svettig och gick ner till vattnet för att svalka mej. När jag kom ner så låg det en drygt 2 m lång cobra på stenen i vattenbrynet. Jag stack snabbt iväg för att hämta kameran ca 5m bort, men den var lika snabb på att sticka iväg ut i vattnet. Jag hann iaf ta 3 foton. Vid frukost såg jag en green tree snake, men den hann jag aldrig fota.

bosse
0

Foto 2

bosse
0

och det tredje.

Msphoto
0

Finns tyvärr ingen direkt skärpa i någon av bilderna.
Kul att få syn på en sådan orm men bilderna i sig kanske inte är så mycket att ha.