Fota Hästar?
Jag undrar ifall någon här skulle kunna tipsa om lite fina vinklar man kan fota hästar i? Typ vad tycker du skulle vara fint även om inte hästen sprang runt och bocka och stegrade sig! Vilka vinklar är fina liksom?
Vill ha mååånga förslag :D och den kameran jag fotar med är en Canon IXUS 55 ;)
Vad tycks om bilden jag har laddat upp också? Vad ska jag tänka på tills nästa gång jag ska ta en bild på en häst som galopperar "mot" mig?
Bilden är inte den bästa jag tagit men den är bara som ett exempel :P
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Försök att få med hela hästen. Titta också på bakgrunden. Om möjligt brukar en enfärgad bakgrund bli bra. Exempelvis himlen. Det ser ut som om du har stått ganska högt när du tog bilden. Man ser nästan ner på hästen. Du kanske kan huka dig lite för att få ett mer naturligt perspektiv.
Vänliga hälsningar
Niklas

När man fotar hästar är det (enligt mej) finast att vara i samma höjd som hästen.. sen att se hela hästen och en fin bakgrund. sen är det ju såklart att hästen ska ha öronen framåt.. ;) jag tycker att det är fint när hästen kollare mot fotografen.. typ denhär bilden jag har laddat upp vart vel ganska så bra…

#4 och #5, vilka roliga bilder! Det ser ut som de skuttar som kaniner!
ser skönt ut med en ridtur. Synd att hästens ben inte fick vara med
#0: Maggan, var du tvungen att ta den bilden när JAG rider? ;P Jag ser ju bara.. allmänt konstig ut.
Lite tips :)
Försök att alltid få med hela hästen. Ben som öron som svans som mule som hovar. Och var i samma nivå som hästen, står du högre än hästen så sänker du dig ner och är du lägre än hästen sträcker du på dig för att få ett så naturligt perspektiv som möjligt.
Tänk på att bakgrunden inte ska slutta om inte hästen springer i en backe förstås, då kan det vara effektfullt. Men i övrigt ska t.ex staket och träd vara raka för att bilden ska bli "lättare" att se på.
Förflytta dig mellan olika ställen för att se var bakgrunden blir finast och vilka olika ljussättningar du kan få.
MVH
din Anna :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Putt
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling