Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 673 ggr
LindaKarlstrom
0

Kan dom tvinga mig betala?

Hej!

jojjehanna bad mig ställa frågan här inne oxå, har även ställt den på HF.

Har varit bokad (av arrangörerna) på en arabutställning den 19 (på lördag) ända sen Januari, bara för att i går få höra att jag måste betala arrangörerna 500:- för att få fota där! Då sa jag helt enkelt att jag inte kommer. .

Kan arrangörerna förbjuda mig att sälja foton som jag tagit där, om jag inte betalar?
Om det har något med saken att göra kommer utställningen vara på en ridskola.

Och personen som jag pratade med igår när jag fick höra detta påstod att hon skickat ett mail till mig tidigare om att det skulle kosta, och lovade att skicka det mailet igen samt leveransrapporten av det, men än har jag inte fått några mail.

beem
0

Här kan du läsa lite om vad man får fota…….ett gammalt inlägg men jag tror inte att det ändrats såå mycket.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

LindaKarlstrom
0

det där har jag läst, men nu var frågan, kan arangörerna tvinga mig betala om jag vill sälja foton från utställningen?

Och kan jag räkna det plötsliga priskravet som ett avtalsbrott, trots att vi aldrig skrivit på något avtal, bara mailat om utställningen och det har inte framkommit att det skulle kosta något.

laFleur
0

Men om du betalar, kommer du få ensamrätt på bilderna då?

De kan ju knappast tvinga alla som kommer dit med kameror att betala 500 kronor för att få fota… Och de kan ju inte heller bara kräva en på betalning om det är fler som kommer dit och fotar och sen säljer bilderna…

Tyvker att det var väldigt dåligt gjort i alla fall!

pellepiano
0

Avtal kan bara brytas om det existerar ett sådant avtal.

Har du från början sagt att du skall fota och sälja foton och de godkänt det kan det kanske gälla som muntligt avtal.

Eftersom det inte rör sig om allmän plats kan arrangörerna förstås ha fotoförbud om de vill det och ställa villkor.

LindaKarlstrom
0

Det finns inga muntliga avtal, utan allt är skrivet i mail. Och där framgår det ingenting om några kostnader, fick höra det över telefon igår.

tack för svar!

pellepiano
0

Men framgick det i mailet att ville fota och sen sälja bilderna då?

LindaKarlstrom
0

Detta är första mailet, har tagit bort namn osv.

Hej Linda! Den 19 JULI kommer det vara en utställning för arabiska fullblod. Vi undrar då om du skulle kunna komma och tänka dig och fotografera under showen. Det är säkert många häst ägare som gärna vill ha utställnings bilder på sina hästar. Fundera och så kan du mejla mig på *****@hotmail.com Vi har även en hemsida du kan gå in och läsa mer på http://******.se   MVH / **** *****

Svarade då att jag kommer gärna och fotar och fick detta svar.

hej Linda

jo vi kommer informera om att det finns en fotograf på plats, Det kanske kommer flera så då kommer ju den som knäpper finast kort få sälja! Det är många som brukar vilja köpa kort på sin häst när dom springer i ringen.

MVH/ ******

Niklas
0

Om det är privat område kan de förbjuda dig att fotografera och då gäller det. Får du inte ta dem kan du inte sälja dem så på det viset kan man säga att de kan förbjuda dig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LindaKarlstrom
0

men, jag frågade om jag får fotografera där, och det fick jag. Om jag får fotografera, kan dom då förbjuda mig att sälja fotona?

Niklas
0

Om du får fotografera får du göra vad du vill inom lagens gränser med bilderna, men det verkade ju som om du inte fick fotografera om du inte betalade.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LindaKarlstrom
0

dom sa att jag inte får sälja bilder om jag inte betalar. då frågade jag om jag bara fick fota, och det fick jag.

så alltså får jag fota, och sen göra i ordning och sälja fotona i efterhand?

mjioo
0

#11 om du får fota så är det ju dina bilder och du får sälja de om ni inte har ett kontrakt där de ska få 500kr om du säljer bilderna, men det har du ju inte godkännt. så svaret borde ju vara ja du får sälja bilderna.

gurin
0

Av det första mailet framgår att det är på arrangörens initiativ du skall dit och fota. Det framgår inte att de säljer en rättighet till dig, dvs rätten att fota. I stället ser det ut som om de vill köpa en tjänst av dig, att fotografera.

Du skulle ha svarat att ja, jag kommer och det kommer att kosta er så här mycket, eller inget alls under vissa förutsättnigar.

Nu svarade du tydligen att du kommer och fotar gratis, under förutsättning att du får sälja bilderna.

Vad jag förstår gäller även avtal över e-post och du ser ut att ha en bra grund att stå på om du vill bråka med dem. Dock så verkar de inte agera just och jag skulle därför inte åka dit över huvud taget. Jag skulle dessutom sprida mitt missnöje genom att tala om vem arrangören är och var och när, men det är jag det. Det kan ju tänkas att de kan bråka med dig i framtiden och sätta käpppar i hjulet för dig.

Vissa strider är inte värda att ta, även om man har rätt.

mvh/gurin

Yessica
0

Låter klokt dom gurin säger, att inte åka dit alls. Skulle ju vara dumt om du får något negativt mot dig då. Jobbigt att dom säger att DU ska betala :S Skumt!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

LindaKarlstrom
0

Nåja, jag vet en kompis som ska dit och fota åt sig själv i alla fall, så jag funderar på att fota för att få lite nya bilder till portfolion, och sen om jag kommer sälja något får vi se, vill prata mer med arrangörerna innan.